Verdere samenwerking Oneworld voorlopig OK

Het Department of Transportation (DoT) van de Verenigde Staten heeft zaterdag (13 februari 2010) de aanvraag van American Airlines en vier van haar partners voor een verdere samenwerking binnen de Oneworld-alliantie voorlopig goedgekeurd. Om monopolievorming te vermijden, moeten luchtvaartmaatschappijen die nauw met elkaar samenwerken een zogenaamde ‘antitrust immunity’ verkrijgen, door hun bedoeling kenbaar te maken en eventueel aan te passen, ter bescherming van de passagier.

© Paul Jongeneelen – airliners.net

Als de genomen beslissing uiteindelijk volledig van kracht gaat, zullen American Airlines en haar Oneworld-alliantiegenoten British Airways, Iberia, Finnair en Royal Jordanian Airlines in staat zijn om nog nauwer samen te werken. De vijf partijen kunnen dan hun internationale vluchten – in het bijzonder de vluchten over de Atlantische Oceaan – beter coördineren en onderling op elkaar afstemmen.

In het voorlopig akkoord zegt de DoT dat het tot de conclusie is gekomen dat het voorgestelde dossier passagiers een groot aantal voordelen zou bieden. Daarbij zijn onder meer lagere prijzen op meer routes, meer regelmatige vluchten, een hoger niveau van dienstverlening, betere vluchtschema’s en kortere reis- en verbindingstijden. De voorgestelde samenwerking biedt ook wereldwijd meer concurrentie met de allianties Star Alliance en SkyTeam, die eerder al de immuniteit verkregen.

© Jussi Kettunen – airliners.net

Er zijn echter ook voorwaarden aan verbonden. Het ministerie merkte ook op dat de alliantie op bepaalde routes de concurrentie zou schaden. De verbindingen in kwestie zijn er tussen verschillende steden in de Verenigde Staten en de luchthaven Heathrow in Londen, omdat het aantal beschikbare slots voor opstijgen en landen daar gelimiteerd is. De voorwaarde verbonden aan de voorlopige goedkeuring is dat de vijf partijen vier paar slots moeten afstaan aan concurrenten, die dan vluchten tussen Heathrow en de V.S. kunnen opstarten.

Het DoT wil ook dat het voorstel licht aangepast wordt zodat een groei in capaciteit verzekerd wordt. Verder moeten de vijf luchtvaartmaatschappijen (American Airlines, British Airways, Iberia, Finnair en Royal Jordanian) binnen de achttien maanden na de uiteindelijke beslissing cijfers ter beschikking stellen waaruit blijkt dat ze zich aan de afspraken houden. Andere partijen die de niet willen dat de beslissing definitief wordt, worden uitgenodigd om protest aan te tekenen binnen de 45 dagen, dat binnen de 15 dagen daarna zullen bekeken worden.

Avatar courtesy of Bruno Porchat