Gehavende Qantas-A380 is terug thuis

VH-OQA, de Airbus A380 die in november 2010 te maken kreeg met een ernstige uncontained engine failure bij het vertrek vanuit Singapore, is eindelijk terug in eigen land. Het toestel steeg zaterdag (21 april) ’s avonds op in Singapore en landde in Sydney op zondagochtend. Het vluchtnummer QF32 bleef behouden van de oorspronkelijke vlucht, maar zal vanaf nu niet meer gebruikt worden. Onder de passagiers waren Australische journalisten, de CEO van Qantas en de gezagvoerder van QF32 toen.

Het vliegtuig zal deze week al terug ingezet worden op commerciële vluchten in het routenetwerk van Qantas. Op 28 april wordt de ‘tweede eerste’ vlucht uitgevoerd tussen Sydney en Hong Kong. “We hebben een beetje vertraging, zo’n 18 maanden,” grapte CEO Alan Joyce zaterdag voor vertrek van de vlucht naar Sydney. “Maar als ik naar de herstellingen kijk, dan is het het waard geweest. Ze is zo goed als nieuw,” sprak hij. Ook captain de Crespigny zei dat hij “absoluut vertrouwen had in het vliegtuig”.

Op 4 november 2010, kort na het opstijgen, kreeg de bemanning boven het Indonesische eiland Batam te maken met een uncontained engine failure van motor nummer 2 (de binnenste motor aan de linkerkant van het toestel, nvda). Hoewel de schade aan het vliegtuig groot was, keerden de piloten veilig terug naar Singapore. De Australische onderzoekers hebben alle gegevens voor hun rapport nu verzameld en die data wordt nu geanalyseerd. Het uiteindelijke rapport komt er nog eind dit jaar.

De herstellingen duurden maar liefst 18 maanden en vergden bijna 40.000 ton aan werktuigen en onderdelen. Het totale kostenplaatje liep op tot 110 miljoen euro, een bedrag dat volledig door de verzekering gedekt werd. Nog eens 75 miljoen euro werd bijgeschoten door Rolls-Royce, dat als compensatie vier nieuwe Trent 900-motoren schonk. “Het vliegtuig met alle opties is 235 miljoen euro waard, dus was herstellen voor ons een betere oplossing dan afbreken,” zei Joyce.

Er waren bijna 70.000 manuren nodig voor de reparaties, die doorgingen in de A380-hangar van SIA Engineering in Singapore. Het leeuwendeel daarvan werd gespendeerd aan het herstellen van de beschadigingen aan (de onderkant van) de linkervleugel. “Bij de start van het project moesten we zoveel mogelijk informatie verzamelen. Er was veel druk om heel snel te werken, maar we hebben beslist om het rustig aan te doen en de juiste beslissingen te nemen”, zei Alan Mine van Qantas.


© SIA Engineering

Een op maat gemaakte ‘patch’ werd ter versteviging op de doorboorde vleugel geplaatst, maar daardoor weegt het toestel nu 94 kilogram meer. Volgens officials van Qantas en Airbus zal het effect op de prestaties van de A380 echter “verwaarloosbaar” zijn. Na de herstellingen onderging het vliegtuig nog een reeks testen, waaronder een vier uur durende testvlucht tot op FL430. Een tweede vlucht bracht ook geen problemen in de cabine aan het licht en dus is het toestel weer volledig gezond verklaard.

Qantas heeft nu een vloot van twaalf A380’s, met nog acht toestellen in bestelling. De volgende twee worden echter maar volgend jaar geleverd, de resterende zes vliegtuigen zelfs pas in 2018 (als de laatste 747-400ER’s uit de vloot gehaald worden). De Australische luchtvaartmaatschappij rustte de toestellen uit met 450 zitjes en zet ze in op routes vanuit Sydney en Melbourne naar steden als Los Angeles, Singapore, Hong Kong en Londen.