Spotten op Manchester Ringway

Begin april kochten Pieter-Jan en ik onze tickets voor een nieuwe spottrip naar Manchester. In 2009 waren we hier reeds met z’n drieën geweest, maar het weer en de wind waren toen een beetje tegengeslagen, dus wilden we nog eens teruggaan. In tegenstelling tot 2009, waar we toen heen vlogen met VLM Airlines vanaf Antwerpen en terug met FlyBe naar Brussel, kochten we nu tickets bij Ryanair vanaf Charleroi voor 26 euro alles inbegrepen (enkel handbagage natuurlijk). De vluchturen zijn eigenlijk ook ideaal voor een daguitstap (aankomst om 09:00 in Manchester en terug in Charleroi om 22:00), maar we maakten er een tweedaagse van en boekten een kamer in de Holiday Inn waar we ook al in 2009 verbleven. Het hotel is namelijk op 10 minuten wandelafstand van de beroemdste en beste spot van Manchester.

Op donderdagochtend 26 april vertrekken we om 05:45 vanaf Aalst naar de luchthaven van Charleroi, waar we om iets voor zeven uur aankomen. Weeral, zoals gewoonlijk voor Charleroi Airport, lange rijen bij de beveiliging, onvriendelijk personeel en gediscussieer bij de beveiliging over te grote handbagage. Blijkbaar heeft Ryanair zoveel te zeggen op Charleroi dat het personeel van de luchthavenbeveiliging verplicht is om mensen met meer dan één stuk handbagage de toegang te weigeren. Ik zou nog meer slechte dingen over deze luchthaven kunnen zeggen, maar die zouden me te ver brengen van dit verslag.

De boarding verloopt vlot, en we vertrekken nagenoeg op tijd. Er zit een goede dertigtal passagiers op onze vlucht waaronder ook een hele drukke en overdreven lawaaierige klas. Enorm vervelend om een uur lang geroep en gebrul te moeten aanhoren. Gelukkig hadden we wel elk een hele rij voor ons alleen, want gewoon rechtzitten ging niet door de zeer beperkte beenruimte. Ik wist niet dat het bij Ryanair zo erg was, het is dan ook al van 2007 geleden dat ik nog met hen gevlogen had naar Londen Stansted. Buiten de continue pogingen om kranten, eten, kraslotjes, elektrische sigaretten en andere nutteloze rommel aan te smeren, verloopt de vlucht vlotjes. Voor zo’n lage prijs kan je alleszins niet te veel klagen. Na één uur en tien minuten landen we op baan 05R, liefst 20 minuten voor de voorziene aankomsttijd.


©Dave Henderson – De beroemdste spot op Manchester Ringway aan 23L.

Na de UK Border Control te hebben gepasseerd en wat Ponden te hebben afgehaald, nemen we de shuttle bus naar ons hotel. We geven wat overtollige bagage in bewaring en gaan te voet naar de 23L spot. Daar sta je vlakbij de takeoffs tot 10:30. Deze baan is namelijk enkel in gebruik vanaf 06:00 tot 10:30 en dan ’s avonds terug vanaf 16:00 tot 20:00. Een aantal jaar geleden was dat enkel maar tussen 12:00 en 15:00. Dit heeft ook zo zijn voordelen, want dat betekent dat zowel landingen als takeoffs gebeuren vanaf één baan, 23R.

Daarom gingen we dus naar de spot aan 23R. Die is helemaal op het einde en geeft je vanaf een zanderige heuvel zicht op plaats waar de vliegtuig de baan oprijden en ook waar ze landen natuurlijk. Een hele goede spot moest het weer wat hebben meegezeten. We hadden een afwisseling van regen (vooral gedruppel maar twee keer iets matigere regen) met wolken en soms lichte zonneschijn. Voor de foto’s dus niet ideaal, en zoveel zijn het er dan ook niet geworden.

De twee specialere van die dag waren de A330 van Air Transat in de nieuwste kleuren, en voor mij als A380-fan natuurlijk ook mijn eerste Emirates A380. Ik heb ze al vaak zien overvliegen, maar nog nooit op foto kunnen nemen. Voor de rest weinig speciale. De B767-300 van Thomson die als eerste de nieuwe TUI-kleuren zal dragen, is ook nog steeds niet zichtbaar. Een van de dagen zou die uit een hangar in Manchester moeten komen na de herschildering. Het zou een mooie special zijn, maar spijtig genoeg niet voor vandaag.

Tegen 15:30 begint de zon (die er meer niet is dan wel) slecht te staan voor deze baan. We gaan terug richting hotel en het weer wordt slechter, er valt nu continu lichte regen. Beter zal het vandaag ook niet worden en daarom houden we het voor bekeken. De rest van de avond spenderen we in het hotel waar we ook eten.

De volgende ochtend gaat de wekker om 06:00, maar door het gebrek aan zon staan we pas tegen 07:30 aan de spot. Deze morgen is het oostenwind en daarom wordt er geland op baan 05R. In 2009 hadden we dit ook en toen stonden we ter hoogte van waar de vliegtuigen touchen. Nu staan we eigenlijk op het einde van die baan, ongeveer waar ze de baan verlaten. Veel schitterende foto’s komen er weer niet uit.

Om 10:30 is het gedaan en wordt Manchester tot 16:00 weer single runway operation. We gaan iets verder staan, maar echt dicht geraak je niet aan deze kant. Aan de andere kant heb je nog wel een goede spot. Deze is gelegen aan de Aviation Viewing Park waar o.a. ook de Concorde van British Airways staat. Deze spot is goed vanaf ongeveer 15:00 als de zon aan de andere kant staat.

In de voormiddag landt er dan toch nog iets speciaals. De Globally Yours B737-800 van Turkish Airlines. Voor de rest niet echt iets noemenswaardig. De spot is eigenlijk ook niet goed genoeg om foto’s van de verste baan te nemen. Daarom gaan we te voet naar een spot waar je approach shots kunt nemen. Na een dik halfuur komen we daar aan. Op zich nog een goede spot, ook om in de namiddag een paar takeoff shots te nemen voor baan 23L. Veel foto’s nemen we niet, want mooi zijn ze niet. Ook weer geen Thomson B767 te bespeuren. We wachten nog op de Emirates A380 die vertraagd is tot 15:10, waarna we terug naar het hotel gaan om onze spullen op te halen en naar terminal 3 te gaan.

Onze vlucht is voorzien voor 19:35. Na nog wat rondgelopen te hebben door terminal 1, 2 en 3 en iets te hebben gegeten, gaan we door de security. Het is volgens mij de vreselijkste wachtrij die ik ooit op een luchthaven heb gehad. We doen er maar liefst 46 minuten over om de screening te passeren. Er waren acht posten beschikbaar, maar er waren er maar slechts twee open. En dat dan voor een terminal waar niet alleen Ryanair of FlyBe vertrekt, maar ook maatschappijen zoals British Airways, Air France en Brussels Airlines.

De boarding verloopt vlot en deze keer zit het toestel een pak voller, het is dan ook vrijdagavond. Dit vliegtuig heeft ook opvallend meer beenruimte dan vorige keer, nu kan ik tenminste op een normale manier zitten. We vertrekken min of meer op tijd en komen rond 21:45 in Charleroi aan, een kwartier vroeger dan gepland. Vermits we het Verenigd Koninkrijk extra Schengen is moeten we door de grenscontrole. We verliezen hiermee weer een kwartier vooraleer we buiten het luchthavengebouw zijn. Het einde van twee dagen nattigheid.

Foto’s door Yannick De Bel en Pieter-Jan Van de Vijver