10 jaar Pier A op Brussels Airport

Vandaag is het precies tien jaar geleden dat de toen nieuwe, en nu nog steeds moderne, A-pier op Brussels Airport werd ingehuldigd door Prins Filip. Dat gebeurde één dag na de eigenlijke ingebruikname op 15 mei 2002. Deze pier is tien jaar na zijn ingebruikname wellicht nog steeds één van de mooiste pieren in Europa. Een decennium na de opening zal de A-pier ook een uitbreiding naar het westen ondergaan die de capaciteit op Brussels Airport verder moet vergroten.

In 1998 was de kogel door de kerk en was er een bouwvergunning voor een nieuwe pier op de luchthaven van Zaventem. Het was de tweede grote uitbreiding van de infrastructuur nadat in 1994 de nieuwe B-pier was opengegaan. Voorheen was er weinig veranderd aan de oorspronkelijke luchthaven die op 30 mei 1958 werd ingehuldigd. Daarom werd er eind jaren tachtig beslist om een nieuwe pier aan het luchthavengebouw te laten aansluiten. De B-pier wordt sindsdien gebruikt voor non-Schengen vluchten. Onder andere de D-pier (ondertussen al enkele jaren gesloopt) en de C-pier (nu kantoren van BAC) werden toen gebruikt voor vluchten naar Schengenlanden.


©Sabena – Brussels Airport tijdens haar eerste jaren.

De gloednieuwe A-pier zou dus de taak van deze twee pieren overnemen. Het nieuwe complex werd 650 meter lang en 38 meter breed. Op grondniveau kwam er plaats voor de logistieke voorzieningen voor de grondoperaties. De eerste verdieping werd bestemd voor zowel aankomende als vertrekkende passagiers. Opvallend is dat de noord- en zuidzijde niet hetzelfde zijn. De noordkant kreeg namelijk een gebogen vorm, terwijl de zuidkant een rechte overhellende gevel kreeg. De hypermoderne A-pier deed de toen acht jaar oude B-pier ouderwets lijken.


©Bontinck

De A-pier beschikt momenteel over 31 gates, en doet sinds 2008 ook dienst als een T-terminal. Sinds oktober 2008 vertrekken de Afrika-vluchten van Brussels Airlines namelijk vanaf de zogenaamde T-gates. Die T-zone omvat de A-gates 61 tot en met 72. Die zone is tijdens de voormiddag en vroege namiddag enkel toegankelijk voor passagiers naar Afrika. Een controlepost aan het einde van de A-pier zorgt hiervoor. De vluchten van Brussels Airlines uit Afrika komen wel nog steeds aan in de B-pier. Daar worden de passagiers dan ontscheept en wordt het toestel leeg naar de A-pier gesleept voor de volgende Afrika-vlucht. Deze maatregel was en is nodig om de overdrukke B-pier in de ochtend en voormiddag te ontlasten. Sinds de komst van enkele nieuwe maatschappijen en langeafstandsvluchten, en met de hub van Jet Airways op Brussel, was deze maatregel dringend nodig.


©Unknown – De A-pier tijdens haar constructie in het Sabena-tijdperk.

Een opvallend kenmerk is de stilte van de A-pier. Door het glaswerk dat gebruikt werd, zijn de lawaaierige vliegtuigmotoren die zich vlak aan de andere kant van het bevinden, nauwelijks te horen. Ook het bulderend lawaai van opstijgende vliegtuigen vanaf de naburige baan 25R is amper te horen binnenin de pier. Een tweede oorzaak van de stilte is dat Brussels Airport zich wil profileren als een silent airport. Zo worden er geen omroepen gemaakt die door de hele pier te horen zijn, maar enkel bij de desbetreffende gate.

Wat niet veel mensen weten, is dat pier A ook over een eigen bagagesorteersysteem beschikt dat gelegen is onder de pier zelf. Echter werd deze nooit in gebruik genomen en moet alle bagage nog steeds van het sorteersysteem onder de B-pier komen, waarna het met bagagekarretjes over het tarmac naar de juiste gate van de A-pier wordt gebracht. In de toekomst zou dit sorteersysteem wel in gebruik worden genomen met de komst van A-pier West. Dit moet snellere transfers van bagage voor de Star Alliance-leden verzekeren.

Ondertussen bouwt Brussels Airport verder aan de toekomst. De luchthaven zal de komende vijf jaar 460 miljoen euro investeren in tal van nieuwe projecten. Het grootste project zal de uitbreiding worden van de A-pier. Deze zal tegen 2015 naar het westen moeten zijn uitgebreid met een twintigtal gates. De nieuwe A-pier West zal wellicht bestemd worden voor de leden van Star Alliance waar ook Brussels Airlines lid van is.

Verder zal er ook een bovengrondse verbinding komen die het terminalgebouw met de A-pier zal verbinden. De 200 meter lange ondergrondse tunnel die nu die functie heeft, zal dan niet meer toegankelijk zijn voor passagiers. Hierdoor zal de verbinding met de A-pier vanaf het luchthavengebouw veel sneller zijn voor de passagiers. Officieel is er nog geen definitief ontwerp bekend gemaakt, maar er zou al wel voor een ontwerpbureau (en misschien een bijhorend ontwerp) gekozen zijn, al is dit dus zoals gezegd nog niet officieel. Deze nieuwe uitbreiding, die de connector wordt genoemd, zou tegen 2014 operationeel moeten zijn.


©UN Studio

©UN Studio

©Unknown

Ook het oude luchthavengebouw van 1957, dat trouwens een beschermd gebouw is, zal volledig vernieuwd worden. Een nieuw zakencentrum ‘Gateway’ zal in dit gebouw worden ingericht. In totaal zal er daar plaats zijn voor 1600 medewerkers.

Tien jaar na de opening van Pier A is die pier nog steeds het paradepaardje van de luchthaven. Dat deze na vijftien jaar een stuk uitgebreid wordt, toon dat Brussels Airport nog steeds blijft groeien, en dit in de toekomst ook niet anders verwacht.

Impressies A-pier:

Foto’s zijn afkomstig van de ‘The Official Brussels Airport Photostream’ op Flickr door verscheidene fotografen.

Avatar door Hadrien van Steenbergh