Qantas is de derde A380-operator + video

Deze foto werd enkele dagen geleden getrokken op het Airbus Delivery Center in het Franse Toulouse en beeldt maar liefst twee zo goed als afgewerkte A380’s af. De ene is overduidelijk bestemd voor de eerste en momenteel grootste operator van de superjumbo, Singapore Airlines. Die aan de overkant gaat dezelfde richting uit, maar moest nog iets verder afgeleverd worden. MSN 014, die later door het leven zal gaan als VH-OQA, gaat immers naar Sydney, thuisbasis van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas.


© Airbus/Qantas

De overhandingingsceremonie zal morgen plaatsvinden (19 september) op het Airbus Delivery Center in Toulouse. Dat is ruim twee jaar na de geplande datum die bij de bestelling werd vooropgesteld. De eerste route die de superjumbo in Kangoeroeland zal uitvoeren, is Melbourne- Los Angeles. Veel analisten hadden Sydney- Los Angeles als eerste route bestempeld, maar dat is dus niet het geval. Later zal die route echter wel A380-operated worden. Qantas bevestigde onlangs ook dat het toestel pas zondag 21 september rond 9 uur ’s morgens voet op Australische grond zal zetten.

Normaal gezien zullen er op termijn 20 A380’s worden afgeleverd aan Qantas. Verdere toestellen zullen gebruikt worden op de routes Sydney- Hong Kong- Londen- Hong Kong- Sydney, Sydney- Bangkok- Londen- Bangkok- Sydney en Sydney- Los Angeles- Sydney.


© T.Laurent airliners.net

Ook Singapore Airlines krijgt dus ook nog een Airbus A380 afgeleverd morgen (vrijdag). Dat is ondertussen al de zesde voor de Aziaten. Hoewel zij niet de eersten waren om te bestellen – dat was Emirates -, kregen zij wel het eerste exemplaar. De reden daarachter was Emirates. Vermoedelijk wilden zij eerst alle kinderziektes opgelost zien, vooraleer zelf het toestel in gebruik te nemen. Die tactiek lijkt niet zo goed te werken, want de voorlopig enige A380 van Emirates staat al een tijdje aan de grond. De zesde A380 van SIA krijgt logischerwijs de registratie 9V-SKF.