Cargo B – Rob Kuijpers

Rob Kuijpers (1938) werkte onder andere jarenlang bij DHL Worldwide en heeft Brussels Airlines mee opgestart. Vandaag vind je hem trots terug bij Cargo B.


© David – Rob Kuijpers

Vanwaar het idee om een cargomaatschappij op te richten?
Eigenlijk is het niet mijn idee, maar dat van Arno Broes en Niek Van Der Weide. Zij hebben contact met mij gezocht in februari 2006.
Er zijn verschillende redenen om een Belgisch cargobedrijf op te richten. Allereerst heb je het vertrek van grote speler DHL. Die leegte vullen we voor een deel met Cargo B op.
Eerst dacht ik dat Brussels Airport geen interesse had in cargo. Waarom zouden ze anders DHL laten vertrekken? Maar het tegendeel blijkt waar: er worden enorme investeringen gemaakt. Als je om je heen kijkt zie je overal werken, en er wordt nóg uitgebreid.
Ten tweede had België tot voor kort geen eigen cargomaatschappij. Nu ik er over nadenk, hebben wij nagenoeg geen enkele echte Belgische maatschappij meer. Dit land is ook een goede keuze in verband met logistiek. Je hebt de havens en het wegennetwerk. Je mag niet vergeten dat hier door het vertrek van DHL een schat aan logistieke kennis is blijven liggen. We werken met enkele Sabena-piloten. Ook zijn er ex-Martinair piloten die met onze B747-200’s vliegen.

De toekomst is koffiedik kijken.
Het enige wat we kunnen doen is eraan werken.

Wie zijn de voornaamste investeerders?
Een aantal privépersonen investeren via een gespecialiseerd bedrijf in Cargo B. Ook de Participatiemaatschappij Vlaanderen (pmv, nvdr.) investeert mee.

Wat vervoert Cargo B voornamelijk?

Op dit moment vervoeren we vooral onderdelen die bestemd zijn voor de auto-industrie in Brazilië. Normaal worden die onderdelen vervoerd via schepen, maar als iets klemt in de logistiek wordt er gevlogen. Niets produceren kost meer uiteraard. We vliegen ook bloemen over uit Ecuador en Columbia. Het overgrote deel van die bloemen reist met trucks door naar de Russische markt. Dat is onze hoofdactiviteit in het najaar. In de zomer vervoeren wij ook andere verswaren uit Zuid-Amerika, zoals kleine asperges uit Peru.

Jammer genoeg kregen jullie onlangs te maken met een tailstrike.
Jammer inderdaad, het is onze topmaand november. Normaal zouden wij nu opereren met drie toestellen, nu hebben we er maar één. Momenteel zijn engineers uit Seattle het vliegtuig aan het controleren. Wellicht blijft het toestel aan de grond tot ergens in januari. Vóór 2009 zal het niet meer vliegen. Het kost een hoop geld. De verzekering komt tussen, maar ondertussen staat het vliegtuig wel aan de grond.


© David – Rob Kuijpers

Is het niet kostelijk om twee Boeings te leasen die kort bij hun D-check zitten?
Nee, dat is niet waar. Eentje is in juni op controle gegaan en was in september terug. Het andere toestel zou pas over drie à vier jaar op controle moeten. Waarom viel onze keuze op die toestellen? Er was op dat moment geen ander toestel te krijgen op de markt. Een nieuw vliegtuig leasen is uiteraard veel duurder dan een toestel dat pakweg 15-20 jaar oud is. Het oorspronkelijke opzet was om met nieuwe toestellen te vliegen, maar ze waren er gewoon niet. De markt is op zo’n korte tijd veranderd dat er nu zelfs omgebouwde 747-400 zijn die er toen helemaal niet waren. Volgend jaar verwachten we een vloot met een gemiddelde leeftijd van 3 maand.
Eind februari worden de oudere toestellen niet langer geleased. Normaal komt er een nieuw toestel op 1 maart. Het andere komt aan tussen 15 december van dit jaar en half januari 2009.

Komt er een uitbreiding van de vloot?
Ja. Als alles volgens plan verloopt, vliegen we eind volgend jaar met drie volledig nieuwe vliegtuigen. Ze komen rechtstreeks uit de Boeing fabriek. Uiteraard is niets zeker in de luchtvaart, kijk maar naar ons recent ongeval of de staking bij Boeing.
Tegen 2011-2012 zouden wij graag vijf tot zes vliegtuigen in onze vloot hebben.

Wanneer wordt de eerste winst verwacht?
Wij hopen volgend jaar voor het eerst winst te maken. Oktober en november zijn onze topmaanden. Tijdens de wintermaanden maken wij sowieso verlies, dat is klassiek in de luchtvaart. Er zijn uiteraard de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Wat betekent Cargo B voor België?
Indirect geven wij werk aan honderden mensen. Denk maar aan de mensen die de vliegtuigen onderhouden, de laders, autoriteiten, informatici die programma’s schrijven, vrachtwagens die rijden. Cargo B geeft direct jobs aan 100 mensen: 80 crewleden en 20 medewerkers op kantoor. We geven ook werk aan anderen: de auto-industrie kan van hieruit onderdelen fabriceren die wij naar Zuid-Amerika vervoeren. Uiteraard doet België een groot economisch voordeel met een eigen airline.


© Cargo B

Wie zijn jullie grootste concurrenten?
Cargolux in Luxemburg, KLM Air France en Lufthansa Cargo.
Qua ligging doen wij wel voordeel ten opzicht van KLM. Duitsers die in het Ruhrgebied wonen staan bijvoorbeeld sneller in Brussel dan in Schiphol.

Zullen jullie ook last ondervinden van de nachtvluchtenbeperking op Zaventem?

Neen, we doen geen nachtvluchten. In de toekomst zijn we dat ook niet van plan. Bij DHL moeten ze ‘s nachts vliegen om documenten en pakjes de volgende ochtend op de bestemming te krijgen. Nu, als ons vliegtuig pech heeft, kan je altijd ergens te laat aankomen. Dat zijn echter uitzonderlijke situaties. Sinds ons bestaan hebben we dat misschien vijf keer meegemaakt.

Hebben jullie de intentie om binnen Europa te vliegen?

Neen, dat wordt niet gedaan. Dat gebeurt allemaal via trucks. Die hebben dan een vluchtnummer, maar het blijven trucks. Binnen Europa wordt er eigenlijk geen vracht gevlogen. Dat is meer het werk van koerierbedrijven.

Kan er ook vracht op passagierstoestellen?
Het is mogelijk, maar niet in de hoeveelheid die wij vervoeren. Op een passagiersvlucht kan misschien 10 of 15 ton cargo mee. Wij vervoeren het tienvoudige. Alleen in dringende gevallen roepen wij de hulp in van passagiersvliegtuigen.


© David – Rob Kuijpers

De olieprijs is intussen al gedaald maar hedgen jullie zoals andere maatschappijen dat doen?
Eigenlijk niet. Op dit moment is het weinig interessant, omdat niemand weet wat er met de brandstofprijs gaat gebeuren. In de luchtvaart is er nog nooit een periode geweest waarin alles zo snel veranderde. Op echt lange termijn zal de brandstofprijs omhoog gaan, daar valt niet over te twijfelen. Of ‘ie op korte termijn daalt, kan niemand weten. Als de recessie in Amerika zich doorzet is er een enorme overproductie en kan de prijs nog dalen. Er is weinig stabiliteit op de markt en wij willen onze vingers er niet aan verbranden. Als ik de kranten mag geloven heeft Ryanair onlangs de gok gewaagd en voor de allereerste keer gehedged. Zij verliezen er nu aan.

Jullie vluchtplan laat een toestel soms dagenlang vliegen doorheen een bepaald continent. Hoe zit het met de crew?
Soms vliegen we drie of vier keer per week op een bepaalde locatie: bijvoorbeeld Ecuador en Sao Paulo. De crew blijft daar dan twee of drie dagen. Crew is dus altijd voorhanden.

Wat is jou motivatie om bij Cargo B te werken?
Er gebeurt elke dag iets nieuws. Het blijft een enorme uitdaging en dat motiveert altijd.
Ik heb onlangs nog 3 jaar bijgetekend voor Cargo B. Zolang mijn gezondheid in orde blijft, lukt het wel. Het werk dat ik nu doe is wel anders dan mijn vorige job. Bij DHL was ik altijd op reis en alleen thuis in het weekend. Nu heb ik meer tijd.

Wat is uw fascinatie in de luchtvaart?
Die is er eerlijk gezegd nooit geweest. Ik ben bij DHL beginnen werken en kwam daar uiteindelijk automatisch in aanraking met de vliegtuigen waarmee we vlogen. Dat waren zo’n 240 toestellen. Ik was betrokken bij de investeringen en dat soort dingen. Later kwam Brussels Airlines toevallig voorbij. Echt gefascineerd ben ik dus niet door luchtvaart. Ik heb zelfs een hekel aan vliegen. Ik blijf liever op de grond staan.

Wat wil je nog bereiken met Cargo B?
Het is op zich een droom dat je hier met zes nieuwe vliegtuigen vliegt en een echte blijvende maatschappij hebt neergezet. We zijn geen eendagsvlieg, maar een blijver. De toekomst is koffiedik kijken. Het enige wat we kunnen doen is eraan werken.

Met dank aan Dhr. Kuijpers en het hele Cargo B team voor dit interview. Succes!