Spotten op Zürich Kloten: deel 1

De spottrip naar Zürich was voor mij de tiende in een reeks van buitenlandse spottrips binnen Europa. Andere luchthavens die ik voorheen al bezocht had, met het specifieke doel om er te spotten, zijn: London Stansted, Berlijn (SXF, TXL en THF), Amsterdam, Madrid, London Heathrow, Genève, Parijs, Manchester en Frankfurt. Enkele verslagen van deze trips kan u hieronder vinden:

Spotten op London Heathrow: deel 1
Spotten op London Heathrow: deel 2
Spotten op Madrid Barajas: deel 1
Spotten op Madrid Barajas: deel 2

De voorbereidingen voor een spottripje naar Zürich begonnen eind december 2009. We gingen gaan met vier personen: mijn vaste spotvriend Pieter-Jan, Simon, Chris (die ook een blog bijhoudt over alles wat met vliegen te maken heeft, nl. www.skytalk.be) en mezelf. We kochten onze tickets bij Air Berlin en zouden vanuit Düsseldorf naar Zürich vliegen. We betaalden €80 per persoon voor de tickets. Spijtig genoeg hadden we iets te lang getreuzeld met boeken want eerder kostten de tickets nog maar €60. Onze heenvlucht was op 13 april 2010 om 06:35, en de terugvlucht op 15 april om 14:45. Het plan was om de dag voor ons vertrek, op maandag dus, nog een dagje te gaan spotten op Düsseldorf. De meesten onder ons waren hier nog nooit geweest en zoiets is dus altijd leuk meegenomen. Onze overnachting in Düsseldorf boekten we bij een jeugdherberg aan een bos, op 10 minuten rijden van ‘Flughafen Düsseldorf’. Voor onze twee nachten in Zürich boekten we, zoals bijna altijd trouwens, bij een Holiday Inn. Daar hadden we een vierpersoonskamer. Nu was het enkel nog aftellen tot de paasvakantie en hopen op goed weer.

Hieronder een kort videofilmpje van Zürich Airport door Andy Rüesch. Op zijn site, www.rueschproductions.com, kun je andere prachtige films van Zürich bekijken waaronder ook een prachtige van de Singapore Airlines A380. Deze laatste is hier te vinden: Welcome Singapore A380


.
Maandag 12 april 2010
Rond 07:00 komt Chris, die ook al Pieter-Jan en Simon had opgehaald, me oppikken en zetten we koers naar Düsseldorf. Door nieuwe aangelegde wegen rond Eindhoven, verliest de GPS al snel het noorden. Na bijna een halfuur gesukkel vinden we uiteindelijk de weg terug door middel van een klassieke wegenkaart, waar die tegenwoordig al niet meer goed voor zijn. Rond 09:45 komen we aan op de luchthaven van Düsseldorf en parkeren we er onze auto. We wandelen rechtstreeks naar de terminal en kopen een toegangskaartje voor het spottersterras. Het terras ligt eigenlijk bovenop de gate-area, en je bent er omringd door vliegtuigen die aan de gate staan. Je hebt verder een perfect zicht op de twee parallelle banen. Vandaag is baan 05R in gebruik voor take-off, en baan 05L voornamelijk voor landende vliegtuigen. Het weer ziet er ook veelbelovend uit. Al snel breekt de zon door de wolken en belooft het een vrij zonnige dag te worden.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel – Push van British Airways

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Pieter-Jan Van de Vijver – D-ABGA, ons vliegtuig dat ons naar Zürich zou brengen.

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel – Eén van de vele Air Berlin’s die er op DUS te zien zijn

De luchthaven is qua drukte ongeveer vergelijkbaar met die van Brussel, alleen is de variëteit qua maatschappijen een stuk beperkter. De grootste spelers op de luchthaven zijn Air Berlin, Lufthansa en TUIfly. Verder vliegen er ook de typische maatschappijen zoals KLM, British Airways, Iberia en SAS. Düsseldorf is dus leuk om eens voor een dagje te doen, maar geen luchthaven om elk jaar naartoe te gaan zoals je op bv. Amsterdam wel kan.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel – Special paint voor TUIfly voor de loterij op ARD

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel – Op foto: Chris

©Chris Camu – V.l.n.r. Simon, Pieter-Jan en Yannick

In de vroege avond beginnen we honger te krijgen en sporen we de luchthaven af op zoek naar een gelegenheid om te eten. Uiteindelijk wordt het een Mc Donald’s in de aankomsthal. Na het eten gaan we terug naar boven om nog even te spotten. We zien er o.a. de B757 van SunExpress. Tegen 19:00 besluiten we om het voor bekeken te houden, en rijden we naar de jeugdherberg voor onze overnachting. We zijn er niet alleen en de andere ‘gasten’ blijken verschillende schoolgroepen te zijn. Na wat gesukkel met het opmaken van de stapelbedden gaan we nog even naar buiten voor een korte wandeling. We gaan vroeg slapen want om 03:30 loopt de wekker af…


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Dinsdag 13 april 2010
Om 03:30 gaat de wekker en maken we ons klaar om te vertrekken. Na een korte douche verlaten we het gebouw en laden we de auto in. Om 04:15 zetten we koers naar de luchthaven. Ik had ons de ochtend ervoor al on-line ingecheckt en ons allemaal aan een raamplaats gezet (22-25F). Het vliegtuig dat onze vlucht zou uitvoeren was de B737-800, waarvan er maar weinig echt op Düsseldorf based zijn. Bij het droppen van de bagage blijkt dat er geen zetel 25F bestaat. Blijkbaar was het toestel veranderd naar een A319. Spijtig, aangezien we bij de terugvlucht ook al een A319 zouden hebben. Chris, die deze zetel had, wordt uiteindelijk op stoel 20F gezet. Na alle bagage te hebben afgegeven, gaan we voorbij de paspoortcontrole en security. Chris heeft een portie koffie nodig om de dag goed te starten, en de anderen nemen ook een kleinigheidje om te eten. Om 05:50, zoals voorzien, start stipt de boarding. We moeten een bus opstappen om zo naar het vliegtuig gebracht te worden. Blijkbaar is de catering het vliegtuig nog niet volledig klaar en zitten we daarom bijna een halfuur vast op een propvolle bus. Uiteindelijk rijden we 06:20 naar ons vliegtuig. Deze is nog in de oude-oude kleuren van Air Berlin met registratie D-ABGA. Om 06:25 stappen we in het vliegtuig. We worden verwelkomd en krijgen een snoepje en diverse kranten aangeboden. Pieter-Jan neemt nog snel een foto in de cockpit.


©Pieter-Jan Van de Vijver- De cockpit, geprogrammeerd voor een DODEN-departure (SID)

We nemen plaats op onze seats. Pieter-Jan en ik hebben geluk, want onze rij blijft volledig leeg.Aan plaats dus geen gebrek. We pushen en rijden naar de holding point voor runway 05R. Op dit uur is het ontzettend druk qua opstijgende vliegtuigen en we zijn ongeveer vijfdes voor het opstijgen. Om iets voor 07:00 is het uiteindelijk aan ons. Het opstijgen verloopt vlekkeloos en de zon komt steeds hoger te staan. Buiten is er niet veel te zien, want er hangt veel bewolking. Tijdens de vlucht krijgen we een drankje aangeboden en een overheerlijke chocolade muffin. Hoe meer we richting Zwitserland vliegen, hoe meer wolkenlagen er lijken te komen. Tot wanneer we, tijdens het dalen naar Zürich, in een onbewolkt helder gat duiken. Er hangt wel wat fijne mist, maar de zon overheerst.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

We landen, toch een beetje schokkerig, op baan 14 om 07:47. Wanneer we de baan afdraaien zien we net voor ons de A380 van Singapore Airlines taxiën. Deze was vlak voor ons geland.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

We rijden naar een remote area en steken baan 10/28 over.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

We stappen van het vliegtuig recht de bus in. Deze brengt ons naar de aankomsthal. Na een tiental minuten wachten, krijgen we onze bagage. We verlaten de bagageruimte en gaan Zwitsers geld afhalen aan een bankautomaat, die niet zo dik gezaaid zijn op de luchthaven. Eenmaal we voorzien zijn van de nodige liquide middelen nemen we bus 510 naar Rümelbach, waar op drie minuten lopen vandaar onze Holiday Inn Express ligt. Inchecken kunnen we nog niet, en we laten dan maar onze bagage achter na het nodige eten eruit te hebben gehaald. We trekken naar de spotplaats voor takeoffs runway 16 en 28. Na een kwartier stappen komen we daar aan en kan het spotten beginnen. Normaal nemen praktisch alle heavies baan 16 om op te stijgen, en alle andere vliegtuigen baan 28. In de omheining van de luchthaven zijn er verschillende gaten gemaakt waar je je lens kunt doorsteken om de foto’s te maken. De plaats waar wij staan, stelt ons in de mogelijkheid om ook de opstijgende vliegtuigen van baan 28 te fotograferen, maar omdat het toch nog vrij ver is, nemen we hier niet zo veel foto’s van. Tussen 10:00 en 13:30 vertrekken alle grote toestellen van SWISS, Thai Airways, United, Delta, American, US Airways en Singapore Airlines, waarvan het grootste deel van op baan 16. Bij de eerste twee SWISS-toestellen is het nog wat testen om te zien wat het geeft op foto, maar vanaf het opstijgen van de Singapore Airlines komt de zon beter te staan en is het goed om foto’s te nemen.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

In de voormiddag was er o.a. al een A330 van Air Carraïbes geland alsook een B747-200 van El Al Cargo. Ook dit toestel taxiet in de vroege namiddag naar baan 16 om op te stijgen. Met veel lawaai komt hij van de grond. Verder bestaan de meeste vliegtuigen uit A330’s en A340’s van SWISS, maar een A340 zien opstijgen van dichtbij blijft toch altijd machtig en indrukwekkend.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Rond 14:00, wanneer alle grote vliegtuigen vertrokken zijn, gaan we terug naar het hotel. Ondertussen mogen we inchecken. We krijgen een kamer op het hoogste verdiep, met zicht op de luchthaven. Ondertussen komen er meer en meer opklaringen, en de zon geeft een aangename warmte af. We nemen de bus naar het dorpje Oberglatt. Vandaar stappen we een kwartiertje tot aan de approach van baan 14. Vermits er daar in de namiddag nog enkele grote vliegtuigen landen, is dit de beste plaats om de namiddag door te brengen. We zetten ons aan een hutje en nemen allemaal een boomstronk om op te gaan zitten. Zürich kan je heel goed vergelijken met Brussel. In de namiddag vooral kleinere vliegtuigen, met hier en daar langere pauzes eer er nog eens een vliegtuig landt.


©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

©Pieter-Jan Van de Vijver – Een Airbus van Iberia, komende van het regenachtige Madrid.

©Flightlevel.be – Yannick De Bel

Rond 19:00 houden we het voor bekeken en nemen we de bus terug naar ons hotel. We nemen er weeral ons avondmaal bij Mc Donalds, dat vlak bij het hotel ligt. Fast food staat bij spottrips heel vaak op het menu. Vanuit ons hotel kunnen we de lichtjes van de luchthaven zien. We gaan niet te laat slapen, want morgenvroeg zal de wekker weer om 04:30 afgaan voor een tweede spotdag. Met een massa lichtjes voor ons, en een taxiënde Emirates B777-300 richting baan 34 voor takeoff, vallen we in slaap. Hoe kan je dan ook beter in slaap vallen, dan met een verlichte luchthaven voor je neus.