Opnieuw een (eenmalig) vliegende Concorde?

Krijgen we opnieuw een vliegend exemplaar van de legendarische Concorde te zien? Als het van de organisatoren van de Olympische Spelen van 2012 in Londen afhangt, alvast wel. Zij willen een Frans exemplaar nu weer oplappen, zodat hij kan meespelen in de openingsceremonie van de Spelen binnen twee jaar. Aan het project hangt een prijskaartje van maar liefst 15 miljoen pond (17,6 miljoen euro) vast.

Enkele experten zijn de voorbije dagen afgereisd naar Parijs om daar op de luchthaven van Le Bourget een Aerospatiale Concorde onder handen te nemen. Ze zijn momenteel vooral geïnteresseerd in de staat van de vier Rolls Royce-motoren, die het toestel in haar glorietijd aan twee keer de snelheid van het geluid konden voortstuwen. Als ze die voldoende kunnen restaureren, is de kans groot dat het project ook echt haalbaar is.


© Thomas Reich – airliners.net

Het team van specialisten, dat afgevaardigd werd door de Britse Save Concorde Group en Olympus 594 uit Frankrijk, zal de motoren van F-BTSD “Sierra Delta” aan een baroscopie onderwerpen om te zien wat er allemaal nodig is om ze weer te kunnen laten werken. Dat is de eerste fase in het opnieuw tot leven brengen van Concorde. “Dit is de belangrijkse mijlpaal in de geschiedenis van dit toestel sinds ze 7 jaar geleden uit dienst werd genomen,” zei de vice-voorzitter van SCG.

“Twee leden van ons bestuur zijn dit weekend in Frankrijk om deze wonderbaarlijke nieuwe ontwikkelingen te observeren. SCG heeft immers altijd volgehouden en heeft er ook altijd voor gestreden dat Concorde opnieuw de lucht zou kunnen ingaan. Hopelijk zullen de resultaten van de eerste test ons punt bewijzen,” vervolgde hij. “We zijn ook vereerd dat we met zulke Concorde-specialisten kunnen samenwerken”.


© Christoph Lachmund-Sturm

De tests zullen ten eerste bepalen of de motoren op een veilige manier kunnen worden gestart en of het toestel in staat zou zijn om een ground taxi uit te voeren. “Na vandaag zullen we exact weten wat er moet gedaan worden met die vier motoren om naar de volgende fase van motortesten te kunnen gaan. Hopelijk is dat een volledig zelfstandige taxi op de luchthaven van Le Bourget in Parijs,” zei Mr. Lord van SCG.

Concorde werd in 2003 uit de lucht gehaald, vooral ten gevolgde van een ongeluk dat zich drie jaar eerder in Parijs had voorgedaan. Een stuk metaal van een Continental DC-10 die voor Concorde was opgestegen, deed één band ontploffen. Daarna vloog een stuk rubber van de band tegen de brandstoftank, die lek sloeg. Doordat een kabel voor de bediening van het landingsgestel werd doorgeknipt ontstond er een vonk, die de brandstof deed ontbranden.

Jammer genoeg de bekendste foto van Concorde
© Toshihiko Sato – AP

Net na het opstegen stond de hele linkervleugel van Concorde in brand, en langzaamaan begon die gewoon te verdampen (de hitte was zo sterk dat het metaal zelfs niet kon smelten). Concorde verloor alle lift en de bemanning – onder leiding van gezagvoerder Christian Marty – had geen tijd meer om uit te wijken naar een andere luchthaven. Op 25 juli 2000 stortte Concorde neer op een hotel in een dorpje net buiten Parijs.

109 inzittenden aan boord van het toestel – vooral toeristen die een droomreis met cruise vanuit New York hadden geboekt – kwamen om, alsook vier mensen op de grond, die zich in het hotel bevonden. Nadien vloog Concorde nog een tweetal jaar, maar de aanpassingen die aan de toestellen moesten gedaan worden waren zo duur dat Air France en British Airways – de enige twee operatoren – beslisten om vluchten met de Concorde stop te zetten.


© Bernard Charles – airliners.net

© Martin Boschhuizen – airliners.net