Spotten op Madrid Barajas: deel 1

Een eerder verslag over een spotterstrip naar Heathrow kan u vinden bij: Spotten op London Heathrow: deel 1

Het afgelopen jaar (2008) zijn Ivan en ik reeds gaan spotten op de luchthavens in Madrid, Londen en Amsterdam. Begin september 2008 besloten we met 6 man, nl. ik, Michaël, Pieter-Jan, Kevin C, Ivan en Kevin VW, in de krokusvakantie naar Madrid Barajas te gaan. We boekten onze tickets, net als vorig jaar, bij Brussels Airlines voor gemiddeld €120 per persoon. Achteraf bekeken hadden we beter nog enkele maanden gewacht aangezien SN zijn brandstoftoeslagen daarna heeft verminderd, waardoor we dan maar een €90-tal zouden betalen. Het hotel zou, net zoals in april 2008, Express by Holiday inn worden, die net onder baan 33L gesitueerd is. We gingen van maandag 23 februari t.e.m donderdag 26 februari. De totale kostprijs van deze trip was €208 per persoon.

Maandag 23 februari 2009: De vlucht naar Madrid
Om 06:40 kwamen we aan op Brussels Airport waarna we onmiddelijk naar de ‘bagage drop-off’ desks gingen om onze bagage af te geven. Inchecken moesten we niet meer, aangezien we de dag ervoor al on-line hadden ingecheckt. We hadden ons allemaal aan de linkerkant gezet (stoel A) omdat het zicht tijdens de landing in Madrid uit ervaring mooier is aan deze kant. We hadden stoelen A19, 20, 21, 22, 23 en 24.
De dag ervoor had ik al, van iemand die bij SN werkt, vernomen dat onze vlucht zou worden uitgevoerd met de OO-VEP (B737-400) en dat er net geen 100 man was geboekt. Dit toestel is sinds 2002 eigendom van Virgin Express, nadat het jarenlang gevlogen had voor Virgin Blue in Australië. Het toestel is gebouwd in 1997, wat het dus een gemiddelde leeftijd geeft.
De vlucht was voorzien voor 08:55 aan gate A47.

Vlucht: SN3721
B737-400 / OO-VEP
Callsign: BEL3721
DepT: 08:55 (Actual: 09:20)
ArrT: 011:25 (Actual: 11:11)
Dep Gate: A47 (stand 147)
Arr Gate: H33 (stand 392)

Het toestel dat onze vlucht ging uitvoeren kwam ’s morgens nog vanuit Genève. Diezelfde piloten zouden dan dus ook nog onze vlucht naar Madrid vliegen, en met de hele crew een stop-over van een dag maken in Madrid. De boarding was iets te laat, maar het instappen vlotte goed. Blijkbaar had onze ‘laten-we-allemaal-achter-mekaar-zitten actie’ al voor kleine problemen gezorgd waardoor een groep mensen toch wel wat uit mekaar waren gehaald om de resterende zetels op te vullen. Nadat we van onze gate waren geduwd en op de taxiweg stonden (R4), hebben we toch nog een 10-tal minuten met draaiende motoren moeten wachten eer we begonnen te rijden.
Met een 25-tal minuten vertraging stegen we dan uiteindelijk op vanaf baan 25R. De vlucht verliep vlekkeloos.

©Kevin Claes

Rond 11:07 kregen we dan de ‘Bee-line 3721, runway 33L, cleared to land, winds calm’ te horen van de tower. De approach en landing werd volledig ‘visual’ en manueel uitgevoerd, en het weer was zoals voorspeld prachtig met een zachte noordenwind. Na nog enkele foto’s in de cockpit te hebben genomen, was het tijd om de bagage te gaan afhalen. Aangezien we nog lang in de cockpit zijn gebleven moesten we niet lang meer wachten eer onze bagage er was. Eenmaal buiten hebben we het hotel gebeld, en 20 minuten later werden we door het busje opgehaald. De check-in verliep vlekkeloos, en één kamer, nummer 120, had uitzicht op de final approach van baan 33L.
Na nog wat tijdverlies met een klink die niet meer aan de badkamerdeur hing, en deze dus eerst hersteld moest worden, namen we de bus richting de metro ‘Canillejas’ waar we de metro verder namen naar ‘Plaza de Castilla’, het commerciële hart van Madrid.

De rest van de dag en avond spendeerden we met het rondwandelen door de stad.

©Stade de Bernabeu – Kevin Claes

Na ons avondmaal bij Mc Donald’s liepen we langs het Palacio Real (koninklijk paleis voor officiële gelegenheden):

De kathedraal van Madrid:

En ook langs het gemeentehuis en het centrale plein, Plaza Mayor genaamd. Vermits ik al twee keer in Madrid geweest was (één keer voor citytrip in oktober 2007) was de weg vinden niet moeilijk.

Toen we terugkeerden naar het hotel, kwam al het eerste discussiepunt naar voren. Om hoelaat zouden we opstaan? Vermits twee van de zes al geen echte spotters zijn, wouden zij niet vroeg opstaan, maar zelfs de echte spotters hadden er geen zin in, waardoor Pieter-Jan en ik om 06:20 maar alleen zouden vertrekken, de rest zou achterna komen.

Dinsdag 24 februari 2009
Om 05:40 liep de wekker af, en na een douche verlieten we de kamer om 06:20. Het ontbijt was pas om 07:00, één van de redenen waarom sommige niet vroeger wilden vertrekken. We hebben dan misschien wel geen verse croissants gegeten, toch hebben we zelf goed kunnen ontbijten met eten dat we van thuis hadden meegebracht. De weg die naar de spotterplaats liep die ik en Ivan 10 maanden eerder hadden gebruikt, bleek afgesloten te zijn met een nieuwe afsluiting. Via omwegen, die we in het donker moesten zoeken, zijn we uiteindelijk dan toch binnen geraakt. Na nog wat stappen, terwijl de zon nog altijd niet opgekomen was, beklommen we een zandheuvel die het beste zicht zou moeten geven. We hebben er nooit kunnen staan, aangezien er 2 grote honden op die vlakte bleken te staan en ons wegjaagden. Na wat geloop besloten we dan maar om aan de andere kant van de baan te staan, wat ons de komende 2 uur wel foto’s met tegenlicht zou opleveren, maar ja, beter dat dan de honden.

Enkele foto’s van die dag:

©Yannick De Bel

De anderen van de groep (vier man) waren in de voormiddag blijkbaar wel aan de andere kant van de baan geraakt.

©Kevin Claes

Deze kwamen dan in de vroege namiddag bij ons aan. De wandelafstand van de eerste spot naar de onze bedroeg toch een klein halfuur.

We wachtten nog op de B767-300 van LAN die om 17:50 landde, en toen gingen we terug naar het hotel. Tegen 20:00 gingen we eten, wat een 10-tal minuutjes wandelen was van ons hotel, in restaurant ‘El Desdano’. De ober van dienst, een Dominicaan die in Madrid komt werken, heeft een diepe indruk op ons nagelaten, nadat we hem hadden geleerd dat Frankrijk een buurland was van Spanje, en dat België geen eiland is.