Op de top van fjord-Noorwegen: Kristiansund Airport

Kristiansund is een stadje aan de westkust van Noorwegen, gelegen in de provincie Møre og Romsdal. De stad bestaat uit 3 eilandjes. Ook al heeft de stad maar een kleine 23.000 inwoners, toch is er hier een internationale luchthaven aanwezig: Kristiansund Kvernberget Airport.

Een nieuwe luchthaven
Toen er in de jaren ’60 sprake was van een tweede luchthaven in de provincie Møre og Romsdal, had de stad Kristiansund veel belangstelling. Een luchthaven in de nabijheid zou tenslotte veel voordelen kunnen bieden. De stad maakte daarom met enkele omliggende gemeenten een plan over hoe men deze nieuwe luchthaven zag, en welke rol deze zou moeten spelen. Na een lang en intens debat in het Noorse parlement kwam uiteindelijk Kristiansund als winnaar uit de bus.
De werken aan de nieuwe luchthaven begonnen einde jaren ‘ 60. De officiële opening vond plaats op 30 juni 1970 en werd uitgevoerd door kroonprins Harald. Voor de opening van de luchthaven moesten eerst de rechten worden weggegeven aan een luchtvaartmaatschappij. Deze rechten gaven de maatschappij de toestemming om lijnvluchten vanaf Kristiansund uit te voeren. Oorspronkelijk werden ze gegeven aan Scandinavian Airlines (SAS) maar door een tekort aan vliegtuigen moest men de rechten doorgeven aan concurrent Braathens, een maatschappij die later zou worden overgenomen door SAS.

De eerste vluchten
Braathens begon met drie dagelijke retourvluchten naar Oslo en één retourvlucht naar de zuidelijke kust van Noorwegen, die o.a Bergen, Stavanger en Kristiansand bevat. De vluchten werden uitgevoerd door F-27’s en F-28’s.


©

De maatschappij behield zijn monopoliepositie maar voor één jaar. Vanaf 1971 nam regionale maatschappij Widerøe Kristiansund namelijk op in zijn netwerk. Deze vluchten vlogen zowel naar bestemmingen in het noorden als in het zuiden, uitgevoerd door deHavilland Twin-Otter’s. Widerøe zou deze routes blijven vliegen, totdat het hier in 1991 mee stopte.

Toename vluchten
In het einde van de jaren ’70 nam de chartersector in Noorwegen sterk toe, en de eerste chartervluchten naar andere Europese steden werden opgestart. De allereerste route was die naar Berlijn, uitgevoerd door Condor.


©

In de jaren ’80 begon Busy Bee, een dochteronderneming van Braathens, met het vliegen van de zogenaamde ‘kustroutes’. Deze nieuwe maatschappij maakte gebruik van F-27’s, F-50’s en B737’s. Toen Busy Bee in 1993 failliet ging nam Norwegian Air Shuttle deze vluchten over. Deze werden uitgevoerd met een grote vloot van F-50’s. In 2002 veranderde Norwegian in een low-cost maatschappij, en stopte met alle shuttle-vluchten. De routes vanaf Kristiansund werden daardoor overgenomen door Scandinavian Commuter, Norwegian voerde de vluchten namelijk uit in samenwerking met Braathens dat in 2003 werd overgenomen door SAS.


©Jomar Maridal

Helicopter terminal
Toen er einde jaren ’70 olie werd gevonden voor de kust van Kristiansund kwam er noodzaak voor een heliport. Vandaar uit zou dan materiaal en personeel naar de verschillende olieboorplatformen vervoerd kunnen worden. Wat begon met enkele houten hutten, eindige met een gloednieuwe terminal in 1993 voor helicoptervluchten.


©Jomar Maridal

De huidige luchthaven
Vandaag is Kvernberget een kleine internationale luchthaven met een uitgebreid binnenlands netwerk. Met een belangrijke infrastructuur voor het ‘off-shore’ transport en 360 000 passagiers per jaar is de luchthaven belangrijk voor deze regio in Noorwegen. Het is in passagiersaantal de 14de grootste luchthaven van Noorwegen. Ook al zijn er geen reguliere lijnvluchten naar Kristiansund, toch zijn er een hoop chartervluchten die er naartoe vliegen, vooral in de zomermaanden.


©Jomar Maridal

We sluiten af met nog enkele mooie foto’s van Kvernberget:


©Jomar Maridal

©Jomar Maridal

©Jomar Maridal

©Jomar Maridal

©Jomar Maridal

©Jomar Maridal

©Jomar Maridal

Voor meer foto’s of informatie over Kristiansund Kvernberget Airport: klik hier

Met dank aan Jomar Maridal voor zijn foto’s en informatie.