De laatste dagen werd de regio rond Houston en zelfs grote delen van de Amerikaanse staat Texas getroffen door hevige stormen. Hevige winden en tornado’s teisterden de streek. Houston is de thuishaven en één van de grootste hubs van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental Airlines. Zij kunnen uiteraard niet alle vluchten annuleren, maar nemen wel grotere voorzorgsmaatregelen om de veiligheid van de passagiers te verzekeren.
Op vlucht CO511 sloeg het noodlot echter dinsdag (21 april) toe. Een Boeing 737-700 met registratie N27722 stond klaar om te vertrekken voor een zogenaamde intrastate flight, een vlcuht tussen twee steden in dezelfde staat. Vanaf vertrekpunt Houston zou het naar McAllen Airport gaan. Maar de 104 passagiers en 5 bemanningsleden werden drie uur vertraagd, omdat men de situatie niet veilig (genoeg) achtte om te vertrekken.
N27722
© Youri Thonon – airliners.net
Nadat de storm wat was gaan liggen vertrok het toestel dan ook probleemloos vanaf Houston Bush International Airport. De piloten hadden melding gekregen van voorziene turbulentie en zetten het fasten seatbelts-lampje al snel terug aan. Er werd aangeraden dat iedereen met gordel aan in zijn of haar stoeltje bleef wachten tot de landing.
Op een hoogte van 20 000 voet (ongeveer 6000 meter) kwam het vliegtuig zoals verwacht in hevige turbulentie terecht. Eén vrouw had de raad van de bemanning echter in de wind geslagen en bevond zich op dat moment (nog) in de toiletruimte achteraan het toestel. Zij werd hevig tegen het plafond van de Boeing gesmakt en hield er zware verwondingen aan over. Verder raakten ook een andere passagier en één bemanningslid licht gewond.
© Jan Severijns – airliners.net – Air Team Images
De 47-jarige vrouw kwam er veel minder goed vanaf. De anderen werden na een korte verzorging in het ziekenhuis ontslagen, maar zij verblijft er nog steeds. Ze is momenteel verlamd vanaf haar borst tot aan de tenen. De dokters voerden al snel na haar binnenkomst een rugoperatie uit, maar denken dat een nieuwe chirurgische ingreep aan de nodig is. Het is nog niet duidelijk of de verlamming voor altijd zal blijven.
Wat anders kan je hierop zeggen dan: eigen schuld. Moet je achteraf niet komen leuren dat je gewond bent omdat je het advies in de wind slaat. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Een verlamming is natuurlijk wel niet om mee te lachen.
Ik vind het een tikkeltj ongepast daj zegt eigen schuld dikke bult, omdaj het 1, letterlijk kan opvatten, en 2 omda die mevrouw nog in het toillet zat, ze had het moment waneer het lampje aanging, niet gezien daardoor, en het cabinepersoneel kan niet zomaar iem. uit het wc sleuren e.
Dat is iets wat inderdaad niet duidelijk is. Maar vast staat dat de vrouw de boodschap van captain/steward heeft gehoord, want die kan je in het toilet ook horen.
jah, das waar, maar alsj nu opt wc zit, kaj tg ni direct stoppen, alsj begrijpt wak bedoeln
mja dan nog eh, vaak als ik vlieg laat de captain de ‘fasten seatbelt’ lampjes gewoon branden uit veiligheidsoverwegingen. Moet je dan de hele vlucht blijven zitten?
Als ze melden dat de ‘fasten seatbelt’ lampjes aan zijn/blijven omdat er hevige turbulentie is in de buurt wat in die regio al langer zo is dan weet je toch dat je moet blijven zitten. Ik weet nu niet of deze vrouw nog op het toilet zat of er na die melding is heengegaan want dat is nog niet duidelijk. Ik denk nu ook niet dat direct na die melding de turbulentie is begonnen dus zou ze toch de tijd moeten gehad hebben om haar ‘boodschap’ verder af te maken