Dan toch brokstukken Franse Airbus ontdekt

Lang onduidelijkheid

Vijf dagen geleden crashte een Airbus A330-200 van Air France in de Atlantische Oceaan tijdens een vlucht uit Rio de Janeiro naar Parijs Charles De Gaulle. Lange tijd was er geen enkel spoor van waar het toestel zich precies bevond. Een paar dagen na het ongeval meldden Braziliaanse overheidsdiensten dat ze een kerosinespoor en delen van de romp hadden gevonden. Dat bericht moesten ze even later echter zelf ontkrachten, want het bleek om stookolie te gaan en niet om kerosine. De zogenaamde vliegtuigonderdelen bleken houten paletten van een vrachtschip te zijn.

Eindelijk gevonden

Op de vijfde dag na de crash zijn er nu officieel onderdelen van het vliegtuig teruggevonden. Zaterdagavond (6 juni) laat maakte de Braziliaanse Luchtmacht (Forca Aerea Brasiliera) officieel bekend dat één van de C-130 Hercules-vliegtuigen belast met de zoektocht twee mannenlijken vijf lichamen had ontdekt. Ook één van de blauwe vliegtuigstoelen (serienummer 23701103B331-0) werd gevonden, samen met een vaccinatiekaart en een lederen aktetasje. Bovendien zat in die tas een instapkaart voor een Air France-vlucht en de maatschappij heeft aan de hand van het ticketnummer bevestigd dat het om AF447 gaat.


© Nathan Zalcman – Air Team Images

Vindplaats bekend?

Deze brokstukken werden gevonden op een plek op 1.200 kilometer van de kust van het Braziliaanse vasteland. De plek ligt ook op 69,5 kilometer van de laatste positie-informatie die het toestel via het ACARS-systeem had doorgegeven. Zoekteams hopen nu dat ze ongeveer de plaats van het wrak hebben gevonden en gaan nu door met de onmiddellijke omgeving te onderzoeken. Twee marineschepen zoeken nog continu naar andere plaatsen met brokstukken, maar men zegt dat de zoektocht naar de 226 andere inzittenden van de Airbus absolute prioriteit krijgt. Het zoekgebied strekt zich nu al uit over maar liefst 200.000 vierkante kilometer, zowat de oppervlakte van het Verenigd Koninkrijk.

Veel problemen

Dat het toestel met grote problemen kampte is ondertussen wel duidelijk geworden. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat er maar liefst 24 ACARS-waarschuwingen naar het hoofdkwartier in Parijs werden gestuurd. Als eerst vielen de autopiloot en het autothrust-systeem uit, waardoor de piloten op FL350 manueel moesten navigeren. Later kwamen er ook meldingen waarin stond dat de gebruikslimiet van het rolroer op het staartvlak overschreden werd en dat alle statische poorten en zogenaamde pitot tubes geen informatie meer doorstuurden. Later vielen alle drie de ADIRU’s uit en ook de gyroscopen (die de houding van het toestel aangeven) gaven er de brui aan. Als laatste kwam er een melding van drukverlies in de cabine. En dat alles in een tijdspanne van 4 minuten…


© French Frogs Aviation Pictures – airliners.net

Pitot tubes oorzaak?

De ACARS-meldigen en hun volgorde laten volgens experts uitschijnen dat er iets mis was met de pitot tubes. Door ijsvorming zouden de poorten verstopt geraakt zijn en kwamen er fouten in de de hoogte- en snelheidsmeting. Die meetinstrumenten werken immers met aparte bronnen voor de gezagvoerder en de first officer. Zo bouwt het toestel al een extra controle in. Komen de twee niet overeen, dan komt er een melding en wordt de automatische voortstuwing meestal uitgeschakeld. Daarmee is het probleem voor de bemanning echter nog niet opgelost, want zij weten ook niet welk instrument de juiste snelheid aangeeft. Als je dan ook nog eens je hoogtemeter en artificiële horizon kwijt bent, is het zonder twijfel zeer moeilijk vliegen.

Waarschuwing Airbus

Air France zei dat Airbus in september 2007 een aanbeveling verspreidde om de pitot tubes op hun toestellen te vervangen. De maatschappij heeft dat ook gedaan, maar enkel op de A320-toestellen in de vloot. Men vond het niet opportuun om ze op de A330/A340-vloot te vervangen, omdat er met die toestellen nog geen problemen gemeld waren. Maar in mei 2008 kwamen die incidenten er wel. Er waren gevallen waarbij verschillen in de data die in de cockpit verschenen en Air France bestuurde de zaken samen met Airbus. Uit labotests in het eerste kwartaal van dit jaar bleek dat de nieuwe versie van de poorten de ijsvorming voorkomt. Air France begon op 27 april 2009 met het vervangen van de pitot tubes, maar het onfortuinlijke toestel was nog niet aangepast.


© Bruno Dellire – airliners.net

Binnenkort meer lichamen

De Braziliaanse Luchtmacht (Forca Aerea Brasiliera) meldt op zondag (7 juni) dat ze heel wat lichamen hebben teruggevonden. Men zocht met 14 vliegtuigen en 5 marineschepen naar lichamen en in de ochtend leverde dat het terugvinden van vijf lijken op. Nu heeft men dus een groot aantal lichamen gelokaliseerd en verwacht wordt dat deze binnen een korte tijdspanne zouden worden geborgen.