De actiegroep eist een onmiddellijke sluiting van de Belgische nationale luchthaven en die zou moeten gelden totdat de tijdelijke noordoostenwind aanhoudt.
De nieuwe landingsroute als gevolg van de wind gecombineerd met het sluiten van startbaan 02/20 naar aanleiding van de crash van zondag, zorgen voor duizenden nieuwe slachtoffers in het Brusselse Gewest.
Nieuwe landingsprodedure
Sinds enkele weken wordt regelmatig een nieuwe landingsprocedure in gebruik genomen op Brussels Airport. Ook de gebruikte landingsbanen variëren sterk van dag tot dag. Volgens Air Libre Bruxelles wordt ten gevolge van de crash zondag baan 07L permanent gebruikt voor zowel opstijgend als landend vliegverkeer.
Hierdoor hebben duizenden gezinnen in het Brussels gewest geen normaal leven meer en kunnen ze niet meer van hun volle nachtrust genieten. Vanaf de nacht van zondag op maandag 26 mei werd voor de eerste keer deze procedure in de nacht gebruikt, een volle nacht lang dwars over het hele Brussels stadsgewest, zowat dertig landingen in het midden van de nacht: een ware primeur”.
Experimenten
De vereniging meldt dat het kabinet van staatssecretaris van Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), momenteel experimenteert met plannen om ook baan 25R in gebruik te nemen. Hierdoor kunnen vliegtuigen landen van west naar oost.
Het bijzondere aan landen is dat vliegtuigen zich best vanop grote afstand reeds in de richting van de baan zetten, en dit betekent dat landingen reeds ingezet worden vanuit bepaalde wijken in Koekelberg via Jette, Molenbeek, Laken, Brussel-centrum en Schaarbeek over Evere, Haren en Diegem in rechte lijn op de bewuste baan 25R,” aldus nog Air Libre Bruxelles.
De procedure verlicht de hinder van de mensen gehuisvest tussen Waterloo en Zaventem, terwijl de luchthaven de capaciteit kan opdrijven dankzij het gebruik van de parallelle banen in de combinaties 25R-25L (westenwind) en 07L-07R (noord-oostenwind).
Ongestraft
Daarentegen hindert ze volgens de organisatie “op onmenselijke wijze” duizenden gezinnen in hun dagelijkse leven en in hun nachtrust. “De federale overheid mag ongestraft het grootste deel van de hinder op het politiek zwakke Brussels gewest afwentelen zoals dit de laatste jaren meer en meer gebeurt.”
“Zo hoeft ze geen zwaar getroffenen schadeloos te stellen, isolatievergoedingen aan te bieden, noch een coherent beleid van ruimtelijke ordening in te stellen. Ze laat de resterende nog weinig bevolkte gebieden rond de luchthaven verder verkavelen en bebouwen, tot vlak aan de start- en landingsbanen”, luidt het.
© Google Maps
Weer een mooi stukje tekst van Sam. Keep on going! 🙂
Pff, die hebben nogal wat noten op hun zang.
Maak van 07L en 07R een CAT3 landingsbaan en laat de vliegtuigen ook langs daar opstijgen en landen als het weer dat wenst. Eerlijk is eerlijk.
[q]Vanaf de nacht van zondag op maandag 26 mei werd voor de eerste keer deze procedure in de nacht gebruikt, een volle nacht lang dwars over het hele Brussels stadsgewest, zowat dertig landingen in het midden van de nacht: een ware primeur".[/q]
Amai, en ze hebben het overleefd? Gelukkig voor hen heeft DHL recentelijk minder nachtvluchten op BRU
Mooie tekst Sam! Maar die kerels kunnen de pot op willen zij meschien dat er nog meer toestellen crashen omdat ze niet over Wallonië mogen komen? Of mogen ze over geen enkel huis komen waar franssprekenden aanwezig zijn? dat wordt dan echt wel een bochtig parcours. Nee die Air Libre snapt er niets van; dat ze zelf met een voorstel komen.Bedankt voor het compliment! Ik heb trouwens je comment wat aangepast omdat er wat foutjes in stonden. :cheese:
één bende zeveraars bij elkaar… ze snappen het echt nog niet hé. Als ze zo moeilijk doen rond een luchthaven ergens anders dan word dit snel opgelost; ze krijgen een brief in de bus met de nota dat ze onteigend worden. Weer is onze regering te laks op dit gebied, bij de uitbreiding van de haven van Antwerpen moesten de mensen toch ook meteen weg? En rondom de luchthaven van Brussel hebben die enkele onnozelaars het voor het zeggen???
Welja, leg één week de luchthaven stil, maar besef dat tegelijkertijd een groot deel van onze economie in duigen valt + dat er 1000den mensen zonder werk zitten…
Is het dat wat ze willen?
Niet echt een goed idee om de luchthaven een week stil te leggen om te bewijzen dat de economie dan in duigen valt, denk ik :laugh:. Maar inderdaad, men zou ze beter onteigenen!
Hoe erg kan je zeuren zeg, dan moet je daar maar niet gaan wonen. En wat anders, brussel helemaal sluiten?!?! Dat wordt ook niks. Dan komt er weer een actiecomite klagen over de duizenden gedupeerden op het vliegveld
Tuurlijk, doe Zaventem een week dicht… Hebben ze er al eens bij stilgestaan hoeveel mensen er dan niet kunnen werken? Ben dat gezever van die actiegroepen grondig beu. Akkoord, ik zou ook niet op een startroute willen wonen en daarom doe ik het ook niet. De luchthaven ligt er al lang genoeg, en ze zijn daar allemaal gaan wonen omdat de gronden indertijd vrij goedkoop waren. Naar mijn mening moeten ze nu niet komen leuteren over het lawaai dat een vliegtuig met zich meebrengt! Gaan zij nooit op reis? Misschien gaan ze enkel te voet naar Scherpenheuvel.
Ik weet de oplossing, laat ze allemaal hun doening verkopen aan spotters en andere vliegtuigliefhebbers. Ik wil desnoods nog mijn huis ruilen met een van hen, zij zijn op hun gemak en ik woon dichter bij mijn werk + ik kan zoveel vliegtuigen zien als ik zelf wil dan
De luchthave is er al een hele tijd.
De mensen die er rond kwamen wonen wisten dat ze last van geluidshinder zouden kunnen hebben.
Ze moeten nu niet beginnen zeveren.
bravo, weer zo’n super idee :frown:
we zouden eens een groep moeten oprichten tegen al die zeveraars, die de ene domme na de andere nog dommere voorstellen doen
Ik kan er ook niet meer tegen ! 😡
Het zijn toch allemaal sukkelaars !
Toen ze daar gingen wonen wisten ze dat de internationale luchthaven zou vergroten
We hebben allemaal gezien wat het gevolg was toen de luchthavenbrandweer aan het staken was,
Brussels airlines maakte verlies van meer dan een miljoen euro in eeag tijd, wat als de luchthaven voor een hele week zou dichgaan?
men zou natuurlijk ook nachtvluchten of andere op ostend aiport kunnen uitvoeren. met de staking van de brandweer op EBBR hebben ze wel bewezen dat ze met gemak meer cargo als charter aan kunnen