Vals brandalarm dwingt KLM 747 tot landing

De vliegtuigspotters aan baan 8 in San Juan, de hoofdstad van Puerto Rico, zullen zondag (5 juli) wellicht raar opgekeken hebben. Een Boeing 747 van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM had te maken met technische problemen en verkoos te landen op de Midden-Amerikaanse luchthaven.

Vlucht KL 785 stond gepland om van het Antilliaanse eiland Curaçao terug naar Amsterdam te vliegen, een vlucht van ruim negen uur. Het toestel, een volledig voor passagiers geconfigureerde Boeing 747-400 met registratie PH-BFL, was zonder problemen opgestegen. Het kreeg echter al snel in de vlucht te kampen met technische problemen.


© Roel Kroes – airliners.net

De bemanning kreeg in de cockpit een automatische waarschuwing over een defect aan de APU of Auxiliary Power Unit. De APU staat op de grond onder meer in voor het starten van de motoren. Als die defect geraken in de vlucht is dat meestal dus geen probleem en de APU staat ook niet op de Minimum Equipment List (MEL).

Maar dingen werden iets gecompliceerder toen er een ook een brandalarm afging. De APU had volgens het systeem vuur gevat. Een brand aan boord kan verstrekkende gevolgen hebben, en daarom besloot de bemanning om een voorzorgslanding te maken in het Puerto Ricaanse San Juan. De 400 passagiers werden op de luchthaven opgevangen.


© Mary Fraser – airliners.net

Mechaniekers in San Juan werkten volop aan de vervanging van de foutieve APU, en de Boeing werd op maandag (6 juli) teruggevlogen naar Curaçao. Doorvliegen naar Amsterdam was niet meer mogelijk door de verplichte rusttijden van de bemanning. Verder zijn de mensen ook makkelijker op te vangen in Curaçao dan in San Juan, aldus KLM.

Avatar courtesy of Europix