Henan Airlines crash in Yichun: the aftermath

Verslag vanuit Shanghai, China

Dinsdag (24 augustus) verongelukte een Embraer 190 van de Chinese luchtvaartmaatschappij Henan Airlines. Vlucht VD-8387 moest de 91 passagiers en 5 bemanningsleden van Harbin naar Yichun – beiden steden in China – brengen, maar bij de landing ging het fout. Het toestel raakte nog voor de landingsbaan de grond en vloog vervolgens in brand. Bij het ongeluk verloren 42 mensen het leven, 7 anderen raakten zwaargewond en de overige 47 werden met lichtere verwondingen naar lokale ziekenhuizen overgebracht.

Al op de ochtend van de volgende dag vond een team onderzoekers van de CAAC (Chinese Civil Aviation Authority) de zogenaamde zwarte dozen. Zowel de cockpit voice recorder, die de laatste 30 minuten van de gesprekken in de cockpit opneemt, als de flight data recorder, die alle vluchtparameters van het vliegtuig registreert konden worden gerecupereerd. In een eerste verklaring werd ook gezegd dat het vliegtuig op ongeveer 1500 meter van het begin van de landingsbaan tot stilstand was gekomen.


© Yun Kong – AFP

Volgens de gegevens uit de daaropvolgende voorlopige rapporten – de zogenaamde preliminary reports – van de CAAC zou de zichtbaarheid op het moment van het ongeval wegens dichte mist slechts 300 meter bedraagd hebben. De bemanning had echter contact met de controletoren en had gemeld dat ze de naderingslichten in zicht hadden. De gezagvoerder van vlucht 8387 heeft het ongeluk overleefd en dat wordt ongetwijfeld een groot voordeel tijdens het onderzoek naar het waarom van deze vliegtuigramp.

De luchthaven Lindu in Yichun, een stad in de noordoostelijke provincie Heilongjian in China, lag op ongeveer 165 zeemijl (ruim 300 kilometer) van Harbin, waar het vliegtuig was opgestegen en was pas sinds 27 augustus 2009 in gebruikt. De route van vlucht 8387 brengt passagiers oorspronkelijk vanuit Peking naar Yichun met een tussenstop in Harbin. De luchthaven ligt op ongeveer 9 kilometer van het stadscentrum en kan vliegtuigen van het kaliber Airbus A320 en Boeing 737 ontvangen, omdat de landingsbaan 2300 meter lang is. Er is geen ILS, maar beide kanten van baan 12/30 zijn uitgerust met PAPI’s en zowel VOR/DME- als NDB-naderingen zijn er mogelijk.

Meteen na het ongeluk nam Shenzhen Airlines, het moederbedrijf van Henan Airlines, de drastische beslissing om alle Embraer ERJ-190’s uit de vloot aan de grond te houden, wat meteen betekende dat er geen vluchten meer konden worden uitgevoerd. De vier E190’s zijn immers de enige toestellen van de luchtvaartmaatschappij. Die beslissing werd vrijdag (27 augustus) weer ongedaan gemaakt en de operaties komen stilaan weer op gang. Ondertussen werd de algemeen directeur, Li Qiang, bedankt voor bewezen diensten. Hij werd inmiddels opgevolgd door een voorlopige plaatsvervanger.

Volgens berichten in Chinese staatsmedia vrijdag (27 augustus) zou een dag na het dodelijke ongeval met de Henan Airlines Embraer E190 een soortgelijk ongeval gebeurd zijn in het zuiden van China. Het vliegtuig, eveneens een Embraer ERJ-190, zou dit keer eigendom geweest zijn van Tianjin Airlines. Naar verluidt ging het om een vlucht vanuit Xi’an naar Haikou via Nanning. De Embraer zou in Nanning van de baan geschoten zijn, met als gevolg dat de landingsbaan ruim een uur moest worden gesloten. Niemand zou daarbij gewond geraakt zijn. Bij Tianjin Airlines wilde men geen commentaar geven.

Steekkaart crash

Datum: 24 augustus 2010 13:36 UTC
Maatschappij: Henan Airlines
Type toestel: Embraer ERJ-190
Registratie: B-3130
Plaats: Yichun, China
Fase: Landing
Aantal doden/passagiers: 42/96
Oorzaak: Onbekend

Flightlevel wenst zich te verontschuldigen voor de eerdere foutieve berichtgeving over Hainan Airlines. Beide luchtvaartmaatschappijen staan volledig los van elkaar.