Zweefvliegen: de geschiedenis van de Ka-8

Iedereen die een beetje in de zweefvliegwereld thuis is kent hem wel; dat kleine eenzittertje die ook wel met de spottende naam ‘vliegende vod’ door het leven gaat. Vele ervaren zweefvliegpiloten gingen op de Schleicher Ka-8 ooit solo en noteerden voor de overstap naar modernere ‘plastieken bakken’ de nodige uurtjes op dit toestel. Waar en door wie werd hij gebouwd? Waarom werd het zo’n succesvol toestel? Ik probeer het kort te omschrijven.


© Schleicher

Na het enorm succes van de Schleicher Ka-6, ontworpen door Rudolf Kaiser, beloofde Schleicher voor een opvolger te zullen zorgen. Rudolf Kaiser zou een eenzitter ontwerpen die goedkoper was en minder onderhoud nodig had. Bovendien moest hij betere klimmogelijkheden hebben en gevoeliger zijn voor thermiek.


© Dieter De Troij

Het toestel maakte zijn eerste vlucht in november 1957, kort na de Ka-7. Deze laatste was vrijwel identiek qua specificaties maar werd alleen in kitvorm verkocht en was een tweezitter (=voorloper van Ka-13). De originele Ka-8 is te herkennen aan een enorm kleine canopy, zonder ventilatieraampje. De Ka-8B werd de tweede en meest succesvolle versie van de Ka-8; hij kreeg wel ventilatie raampjes, een plexiglas canopy uit een stuk en nieuwe avionica. Van de bijna 1100 gebouwde Ka-8’s, waren ongeveer 800 Ka-8b’s. Ook de Ka-8c werd nog gebouwd, deze had als uithangbord vooral een langere neus, een sterker wiel juist achter het zwaartepunt en een veel grotere cockpit.


© Dieter De Troij

De LVD, een vliegclub uit Detmold, zorgde zelfs voor een motorversie van de Ka-8. Hiervoor werd een LS-400 motor gebruikt met een tweebladige propeller, die tijdens de vlucht in de romp, net achter de vleugelwortels, kon weggeborgen worden.


©Dieter De Troij

Samen met de Ka-13 is dit waarschijnlijk een van de meest verspreide zweefvliegtuigen in België en Nederland. Hoewel enorm oud (het concept is meer dan 55 jaar oud)is er haast geen club te vinden die geen Ka-8 in zijn hangar heeft staan! Dit moet dus vast en zeker getuigen van een betrouwbaar, rendabel en goed vliegtuig!

Ook enkele records werden in dit toestel gebroken; zo vloog de Amerikaan Karl Striedieck 767 kilometer met deze ‘vliegende vod versie B’ !

Specificaties Schleicher Ka-8b

  • Lengte; 7 meter
  • Spanwijdte; 15 meter
  • Maximum Snelheid; 200 km/uur
  • Leeggewicht; 190 kg (!)
  • Maximum gewicht; 320 kg
  • Glijgetal (afstand aflegbaar wanneer 1000 meter hoog); 27 km