Qantas annuleert order voor 35 Dreamliners

Om haar uitgaven te beperken heeft de Australische luchtvaartmaatschappij een order voor 35 Boeing 787-9’s geannuleerd. De leveringen van 15 kleinere Dreamliners (de 8-variant) aan dochter Jetstar gaat evenwel nog door, verduidelijkte de Australische flag carrier. De ingebruikname van de 787’s laat toe dat er Airbus A330’s van Jetstar naar de binnenlandse vloot van Qantas overgeplaatst kunnen worden. Die moeten op hun beurt dan weer de oudere 767’s daar vervangen.

De groep zal wel haar 50 opties en aankooprechten behouden en zelfs twee jaar naar voor schuiven. Indien nodig kunnen die toestellen (ook 787-9’s) dan vanaf 2016 afgeleverd worden in plaats van in 2018. De Oneworld-maatschappij zegt dat de annulering een besparing van zo’n 8,5 miljard euro zal opleveren en kadert in een globaal herstructureringsplan. “Dit is een preventieve maatregel om weer winstgevend te worden,” zei ceo Alan Joyce.


© John Richard Thomson – airliners.net

Hij voegde eraan toe dat Qantas “altijd al een flexibiliteit in haar vlootplan heeft ingebouwd en daar veranderingen aan doorvoerde als dat nodig was”. Er werd ook meegedeeld dat de maatschappij nu “ongeveer volledig” klaar is met haar vlootvernieuwingsprogramma. De laatste vier jaar werden 114 nieuwe toestellen afgeleverd en de gemiddelde leeftijd van de vloot is nu 8,3 jaar. Dat is het laagste sinds de privatisering van Qantas in 1995.

Qantas heeft op dit moment 12 Airbus A380’s in dienst en zal tegen het einde van dit jaar de herinrichting van negen Boeing 747-400’s voltooid hebben. Er zullen nog altijd nieuwe Boeing 737-800’s afgeleverd worden, die zullen worden ingezet op het binnenlandse netwerk en de A330’s van Jetstart zullen worden overgeheveld van zodra de Dreamliners aankomen. De groei voor Jetstar in Australië en Azië wordt verzekerd door de levering van nieuwe A320’s en 787’s.

Avatar courtesy of Soon-Gyu Ko