Qantas en Emirates sluiten megadeal, BA in de kou

Qantas en Emirates Airline zullen voor minstens de komende tien jaar uitvoerig samenwerking op routes tussen Australië, Dubai en Europa. Er was al een tijdje een persconferentie gepland waarbij Qantas en Emirates de details van hun samenwerking uit de doeken zouden doen, maar niemand had verwacht dat de veranderingen zo ingrijpend zouden zijn. Wie zomaar eventjes een nieuwe codeshare-overeenkomst verwachtte, is eraan voor de moeite.

© Getty Images

Integendeel, de Australiërs laten zien dat ze het wel degelijk in zich hebben om te durven veranderen. De maatschappij draait de laatste jaren vierkant en de verliezen stapelen zich op. Ook bij de Raad van Bestuur hadden ze door dat het roer dringend omgegooid moest worden en dat zal vanaf april 2013 ook te zien zijn. De Australian Competition and Consumer Commission moet het licht nog wel op groen zetten, maar men verwacht de goedkeuring zeker op tijd te krijgen.

Waar Emirates nu de hoofdrol toebedeeld krijgt, stond vroeger British Airways in de schijnwerpers. Met de nieuwe overeenkomst komt een einde aan een transcontinentale joint-venture die ruim zeventien jaar standgehouden heeft. Beide luchtvaartmaatschappijen zijn stichtende leden van de Oneworld-alliantie en werken al jaren intensief samen op de route tussen Londen en Australië, de zogenaamde Kangaroo Route. Zo worden alle inkomsten en kosten tussen beide airlines gedeeld.

© Yannick De Bel – flightlevel.be

Als Qantas er volgend jaar in april de stop uittrekt, staat British Airways er helemaal alleen voor. De Australiërs schakelen over naar Emirates, en daarmee verdwijnt ook de vaste stopplaats in Singapore. De Kangaroo Route wordt met andere woorden vervangen door de Falcon Route. Beide QF-vluchten tussen Australië en Londen gaan voortaan via Emirates’ megahub in Dubai. Qantas wordt de enige buitenlandse maatschappij met toegang tot Terminal 3 in Dubai.

Om de operatie wat meer kracht bij te zetten, geven we u enkele cijfers mee. Van zodra alles op poten staat, zullen er niet minder dan 98 (!) wekelijkse vluchten tussen Dubai en Australië zijn, dat zijn er veertien per dag. De joint-venture tussen Qantas en Emirates zal volgend jaar zeven vluchten per dag aanbieden tussen Dubai en Londen Heathrow, allemaal uitgevoerd door Airbus’ vlaggenschip: de A380. Ook de ticketprijzen en vliegschema’s worden op elkaar afgestemd.

© Tim Bowrey – airliners.net

In Europa zullen plots veel minder Qantas-vliegtuigen te zien zijn. Londen Heathrow zal immers als enige Europese stad met eigen toestellen aangevlogen worden, voor de rest doet QF een beroep op het uitgebreide Europese netwerk van Emirates. Concreet betekent dat dat de route naar Frankfurt gestaakt wordt en het toestel gebruikt zal worden om betere connectiemogelijkheden binnen Azië te creëren. Ook de frequent flyer-programma’s worden binnenkort aan elkaar gekoppeld.

Ook Air France zal hinder ondervinden van de nieuwe samenwerking, want zij zien hun codeshare op Qantas-vluchten naar Australië verdwijnen en zullen ongetwijfeld klanten verliezen die nu via Dubai zullen reizen. De codeshare-overeenkomst met Cathay Pacific wordt eveneens stopgezet. De grootste verliezer blijft echter BA, dat volgens insiders op middellange termijn haar eigen vluchten naar Down Under niet meer zal kunnen houden, wegens teveel concurrentie en te verlieslatend.

De waarde van het Qantas-aandeel steeg bij het bekendmaken van het nieuws met vijf procent.

Avatar courtesy of Daniel Munoz – Reuters