Qantas kijkt uit naar nieuwe Europese hub

Dé Europese hub van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas is momenteel Londen Heathrow. Sterke banden met British Airways (onder andere uitgebreide samenwerking op de Kangaroo route) en het zeer gewaardeerde lidmaatschap van de Oneworld-alliantie zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. Maar Qantas liet deze week weten dat er misschien wel een verhuis zit aan te komen. Berlijn en Madrid zijn de belangrijkste kandidaten om de rol van de Britse metropool over te nemen.

Dat zei ceo Alan Joyce tegen ATWOnline.com in een interview. De reden die hij voor de mogelijke verhuis opgaf was de beslissing van de Britse overheid om uitbreidingsplannen op de luchthavens van zowel Londen Heathrow als stadsgenoot Gatwick niet goed te keuren. “We sluiten niet uit dat we onze operaties verplaatsen naar een andere Britse luchthaven, maar we kijken op dit moment vooral uit naar Berlijn en Madrid als locatie voor onze nieuwe hub,” zo klonk het dreigend.


© Christel JS – airliners.net

Uiteraard zijn ze zich bij Qantas bewust van de zware gevolgen die deze beslissing zou kunnen hebben. Alleen nog maar de schat aan verdere connecties die Heathrow en British Airways biedt, is ongetwijfeld een doorslaggevend element in het nemen van de beslissing. “Natuurlijk is het Verenigd Koninkrijk belangrijk, maar we zijn verplicht om uit te kijken naar nieuwe opportuniteiten en kansen die zich aanbieden. Met de toetreding van Air Berlin bij Oneworld zou Berlijn een uitstekende keuze zijn”.

“Maar er is nog niks beslist, we kijken ook naar Madrid. British Airways blijft een belangrijke partner”. De maatschappij is volop bezig met een grote uitbreiding van haar operaties op Madrid Barajas en er is ook nog die fusie met Iberia die er zit aan te komen op de korte tot middellange termijn. Ceo Joyce merkt op dat er een nieuw beleid wordt geforceerd. “Luchtvaartmaatschappijen worden nu gedwongen om beslissingen te maken rond zaken als milieutaksen en allerhande beperkingen zoals capaciteit en landingsbanen,” merkte hij op.

Qantas heeft momenteel vier kostbare slots op Heathrow en is van plan om over te schakelen op een all-A380 operation vanaf het moment dat er genoeg vliegtuigen worden afgeleverd. De luchtvaartmaatschappij kijkt trouwens ook uit naar een Zuid-Europese hub voor haar low cost dochtermaatschappij Jetstar. Die moet al vanaf volgend jaar operationeel zijn in Europa. Een ander element waar rekening mee moet gehouden worden is de zogenaamde Passenger Duty Tax, die maatschappijen als Qantas een nadeel oplevert tegenover bijvoorbeeld Emirates.

In juli vorig jaar nog moest de Nederlandse overheid haar plan terugroepen met betrekking tot wel heel erg onpopulaire “ecotaks”. Daardoor moesten passagiers op intra-Europese vluchten 11 euro bijbetalen. Op een langeafstandsvlucht was dat zelfs 45 euro. De taks werd pas een jaar eerder ingevoerd. Het resultaat was een scherpe daling in passagiersaantallen op Schiphol. De meeste van die passagiers kozen toen voor een Belgische of Duitse luchthaven, al wil nu ook Duitsland een soortgelijke extra belasting invoeren.