Qatar Airways bij Oneworld, lonkt naar C-series

Een drukke week voor Qatar Airways: de luchtvaartmaatschappij uit de kleine golfstaat is – naar ieders verwachting, getuige ons artikel van vorige week – toegetreden tot de Oneworld-alliantie, maar er is ook veel nieuws te melden op “vliegtuigvlak”. Zo benadrukte de maatschappij nogmaals haar interesse voor de nieuwe Bombardier C-series en werd deze week ook officieel de eerste Boeing 787 in ontvangst genomen.

Uiteraard kunnen Al-Baker en co. niet van de ene dag op de andere lid worden van de alliantie, maar het is de bedoeling dat Qatar Airways binnen de achttien maanden als volwaardig Oneworld-lid kan fungeren. De kandidatuur wordt gesteund door International Airlines Group, het moederbedrijf van de twee founding fathers British Airways en Iberia. De mededeling kwam er maandag (8 oktober) in New York. Qatar Airways wordt het veertiende lid van Oneworld.

“Allianties spelen tegenwoordig een belangrijke rol in de luchtvaart en dat zal nog een hele tijd zo blijven,” zei Al-Baker. “Qatar Airways heeft haar opties goed bekeken en het is heel duidelijk dat we het meest vooruitkomen door toe te treden bij Oneworld”. De luchtvaartmaatschappij zal in samenwerking met de andere leden haar routenetwerk uitbreiden. Zo zijn er al vluchten aangekondigd naar Chicago O’Hare, een grote hub van American Airlines, voor april volgend jaar.

Qatar is evenwel ook een aanwinst voor Oneworld. De luchtvaartmaatschappij zal bijvoorbeeld het marktaandeel van de alliantie in het Midden-Oosten van vier procent opkrikken naar tien procent. Ook op de markten tussen Azië en Afrika, tussen Azië en Europa en tussen Azië en Zuid-Amerika wordt het aandeel fors opgetrokken, vaak tot twee of drie keer meer dan nu het geval is. Qatars netwerk voegt ook vijftien nieuwe bestemmingen en drie nieuwe landen aan.

Ook op maandag nam de maatschappij haar eerste Boeing 787-8 officieel “in ontvangst”, zo’n zes weken later dan oorspronkelijk verwacht werd. Het toestel, met registratie A7-BCB, is de eerste van dertig door General Electric GEnx-motoren aangedreven Dreamliners die Qatar Airways in bestelling heeft. De zogenaamde “title” werd op 5 oktober al overgedragen, maar het toestel zal wellicht pas binnen een aantal weken in Doha aankomen.

In de marge van de toetreding tot Oneworld verteld ceo Akbar Al-Baker ook nog dat hij graag in de nabije toekomst tot een overeenkomst zou komen met Bombardier voor een bestelling voor de C-series. “De C-series interesseert ons enorm”, zegt hij. “We hopen dat we in de niet zo verafgelegen toekomst aan tafel zullen zitten met Bombardier om een deal te sluiten”. De vorige onderhandelingen sprongen in mei af omdat Al-Baker het naar eigen zeggen te druk had.