Diest fly-in: succesvol evenement van eigen bodem

Een goede maand geleden op zaterdag 15 augustus was het weer zover; de 26ste internationale
old-timer fly Diest ging officieel van start. Twee dagen lang puur vliegplezier voor jong en oud! En flightlevel was natuurlijk ook van de partij…

Een stralende zon en aangename temperaturen, wat wil een Fly-In nog meer? Dit jaar waren het die ideale weersomstandigheden die ervoor zorgden dat het vliegveld van Schaffen/Diest niet alleen overspoeld werd met vliegtuigen maar ook met bezoekers.


©Michaël Cortens: de harde kern der spotters 🙂

In totaal waren er verspreid over de twee dagen 298 vliegtuigen aanwezig, waaronder enkele juweeltjes onder de nog vliegwaardige old-timers.

Één van de opmerkelijkste was vast en zeker de Grumman Avenger ‘Charlies Heavy’, het robuuste toestel viel iedereen op die eventjes over het ‘gras’ keek. Ook de enige in Europa nog vliegende OV-10 Bronco was van de partij. Standaard op dergelijke Fly-In’s zijn natuurlijk de talrijke Yak’s in verschillende ‘liveries’, enkele Chipmunks, T-6’s en Fokker DR-1. Ook één van de laatste Tipsy-trainers kon je van dichtbij bewonderen.


©Michaël Cortens: De Grumman Avenger, ooit op een vliegdekschip, nu boven het gras van Schaffen…

©Michaël Cortens: één van de vele old-timers aanwezig…

Hoewel de veiligheid van de toeschouwers alsook de piloten een prioriteit is voor DAC, (Diest Aero Club) de organisator van dit evenement, zorgde een incident op zaterdagmiddag toch even voor opschudding. Een Ryan PT-22 kreeg motorproblemen en de piloot wou zijn toestel toch nog veilig aan de grond zetten. Net daar ging het mis, het toestel kwam te laag aangevlogen en raakte maar net over de aangrenzende weg waar ook enkele spotters stonden.

Het toestel werd jammer genoeg herleid tot de schroothoop. In een eerder verschenen artikel op Flightlevel.be hebben we jullie hiervan al eens op de hoogte gebracht. Gelukkig kwamen de piloot en zijn passagier er met enkele lichte verwondingen vanaf en wanneer beide naar het ziekenhuis werden gebracht kon het vlieggebeuren weer opgestart worden, the show must go on.

Hoewel dit evenement geen echte Airshow was waren er toch enkele mooie low-passes en formatievluchten die het publiek zeker kon appreciëren. Als je het als bezoeker even voor bekeken hield bij de vliegtuigen kon je ook naar het Auto-gedeelte waar je je ogen de kost kon geven aan tientallen old-timers en sportwagens.

Als net voor zonsondergang de meeste bezoekers het terrein verlaten, en men nog even nageniet van de fijne dag wordt er… jawel, nog steeds gevlogen! De plaatselijke modelbouwclub had het luchtruim voor hen alleen en maakte daar gretig gebruik van.


©Giel Sweertvaegher: de gezellige sfeer onder de piloten.

Een bewogen start van een geweldig vliegweekend was gegeven en zondag ging het verhaaltje weer verder… en wees gerust, ook volgend jaar zal de Flightlevel-Crew aanwezig zijn op dit succesvol evenement, één van de grootste vliegmeetings van eigen bodem en daar horen we trots op te zijn!

Nog enkele foto’s genomen op zaterdag 15 augustus 2009:


©Giel Sweertvaegher

©Giel Sweertvaegher

©Michaël Cortens: enkele van de duizenden toeschouwers…

©Michaël Cortens: on final…

Meer weten over dit evenement?

http://flyin.dac.be

Met dank aan Diest Aero Club voor dit fantastisch evenement! & Giel Sweertvaegher.