Contact Air Fokker maakt buiklanding in Stuttgart

Een toestel van de Duitse luchtvaartmaatschappij Contact Air, een dochter van gigant Lufthansa, moest maandag (14 september) een buiklanding maken op de luchthaven van het Duitse Stuttgart. De Fokker 100 – van Nederlandse makelij – was eerder opgestegen vanop de luchthaven Tegel in de Duitse hoofdstad Berlijn en voerde de binnenlandse vlucht uit voor Lufthansa. Aan boord bevonden zich 73 passagiers en vijf bemanningsleden, waaronder de voorzitter van de sociaaldemocratische partij SPD (Franz Müntefering – 69).


© Bernd Sturm – airliners.net

Bij het inzetten van de nadering merkte de bemanning in de cockpit dat er een melding was met betrekking tot het landingsgestel. Die hield in dat het hoofdlandingsgestel onder de buik van het vliegtuig niet uitklapte. Omdat dit soms verkeerdelijk afgaat, werd de landing afgebroken en vloog men voorbij de verkeerstoren. Na een korte visuele inspectie door de verkeersleiders tijdens de fly-by werd bevestigd dat het hoofdlandingsgestel inderdaad niet was uitgeklapt en enkel het neuslandingsgestel beschikbaar was.

D-AFKE net voor de landing. Je ziet duidelijk dat het hoofdlandingsgestel niet volledig is uitgeklapt.
© Klaus Bilaniuk

De crew cirkelde eerst nog een uur boven de luchthaven in een poging aan de hand van checklists en standaardprocedures het probleem op te lossen, maar dit had geen effect. Men had geen andere keus dan over te gaan op een buiklanding. De luchthavenuitbater stuurde de luchthavenbrandweer uit om klaar te staan en vroeg ook een naburig vrijwillig brandweerkorps om naar de luchthaven te komen. De piloten voerden een veilige buiklanding uit en meteen werd het toestel in een laag schuim gewikkeld om brand tegen te gaan.

Daarna werden de noodglijbanen opgeblazen en konden alle passagiers en bemanningsleden het vliegtuig zonder al te grote kleerscheuren verlaten. Uit voorzorg werden wel één passagier en één lid van het cabinepersoneel naar een dichtbijgelegen ziekenhuis overgebracht. Hoewel de menselijke tol zeer licht was, is het toestel zwaar beschadigd. Het is dan ook nog niet geweten of Lufthansa/ Contact Air het nog zal laten herstellen. De luchthaven van Stuttgart is maandag ook bijna de volledige dag afgesloten, omdat het toestel de enige landingsbaan blokkeerde.


© Reuters

Het toestel dat betrokken was bij het ongeval werd in 1995 gebouwd door de inmiddels failliete Nederlandse vliegtuigfabrikant Fokker. De eerste afnemer was TAM Linhas Aereas uit Brazilië. Daar vloog het toestel tot in de zomer van 2004 als PT-MRT. Het Chinese Mandarin Airlines werd toen de nieuwe eigenaar en het toestel kreeg de registratie B-12296 mee. In juni 2009 werd het echter uit de vloot genomen en pas sinds 1 september 2009 kwam het in dienst bij Lufthansa. Daarna werd er nog een C-check uitgevoerd, dus het vliegtuig was nog maar enkele dagen operatief voor het ongeluk.

De noodlanding maandag werd uitgevoerd door een ervaren 60-jarige gezagvoerder met meer dan 17000 vlieguren achter zijn naam. Ook een dertigjarige first officer met 2309 vlieguren zat achter de besturing. Verder was er ook nog een piloot in opleiding in de cockpit aanwezig. In zijn 27 levensjaren had die 2605 vlieguren verzameld en hij zou later dit jaar het vliegpersoneel van Contact Air vervoegen. Sinds de ingebruikname in 1995 had het toestel 33541 landingen uitgevoerd. De Duitse krant Bild heeft een video vrijgegeven van de noodlanding, die u via het Youtube-venster hieronder kan bekijken…