Spotten op Madrid Barajas in 2013

Zon en zuiderse maatschappijen, dat is de aantrekkingskracht van Madrid Barajas. De luchthaven is qua passagiersaantal de vijfde drukste van Europa met in 2012 meer dan 45 miljoen passagiers. Desondanks de sterke daling van negen procent ten opzichte van 2011 kon de luchthaven haar vijfde plaats behouden. De slabakkende Spaanse economie en het faillissement van Spanair vorig jaar liggen aan de oorzaak van deze sterke krimp. We bezochten de luchthaven vorige week en maakten deze (foto)reportage. In 2009 publiceerden we ook al een tweedelige reeks over deze luchthaven, maar nu anno 2013 namen we opnieuw een kijkje.

De vele Zuid-Amerikaanse maatschappijen die in Madrid landen, zijn voor de vliegtuigspotter interessant. Vele van het lijstje maatschappijen zijn (bijna) niet in Europa te fotograferen, maar ook de andere langeafstandsmaatschappijen zijn een leuk extraatje. Naargelang de dag kan je volgende maatschappijen tegenkomen, al vliegen de meeste ervan ook dagelijks of zelfs meerdere keren per dag naar Madrid: Aerolineas Argentinas, Aeromexico, Air China, Avianca, Boliviana, Ceiba Intercontinental, Conviasa, Cubana (met o.a. A340 van Air Tahiti Nui), Emirates, Korean Air, LAN, TAM, Qatar Airways, Saudia, THAI, Uzbekistan Airways en dan ook nog de gewone Amerikaanse maatschappijen zoals American, Delta, US Airways en United.

De bekendste spotplaats van Madrid Barajas is de ‘taxispot’ juist ten noorden van het dorpje Barajas. Een metrohalte vanaf de luchthaven en een kwartier stappen brengen je tot deze spot. Van hieruit heb je zicht op alle verkeer dat van terminals 1, 2 en 3 komt en naar de banen 36L of 36R rijdt om op te stijgen. Verder heb je ook het taxiënde verkeer naar terminal 4, die voornamelijk door Iberia en Iberia Express wordt gebruikt. De lichtomstandigheden zijn het best vanaf de late voormiddag tot zonsondergang.

© Yannick De Bel – flightlevel.be
© Yannick De Bel – flightlevel.be
© Yannick De Bel – flightlevel.be
© Yannick De Bel – flightlevel.be

Madrid heeft twee banen die gebruikt worden voor landingen, nl. 32L en 32R (of 18L en 18R als het zuidenwind is, wat meestal niet is). De hoofdbaan is 32L maar er landen ook regelmatig toestellen op 32R. Echt grote dingen mis je hier niet door, behalve dan voornamelijk de B777’s van Emirates en Qatar Airways die heel vaak op die baan landen. Verder landen normaal gezien alle Zuid-Amerikaanse maatschappijen op de 32L alsook alle A330’s en A340’s van Iberia.

Er is niet echt één bepaalde spot voor 32L, maar het is dus eerder zoeken naar de geschikte plaats. Geraken doe je er met eerst een metro en dan met één van de vele bussen. Een heuvel ten westen van de landingsbaan met enkel bomen is volgens ons nog altijd de beste plaats, tenminste als er geen honden rondlopen die je rond de luchthaven wel vaker kan tegenkomen.

© Yannick De Bel – flightlevel.be
© Yannick De Bel – flightlevel.be
© Yannick De Bel – flightlevel.be
© Yannick De Bel – flightlevel.be
© Yannick De Bel – flightlevel.be

Een derde spot kan je vinden vanaf een bar in terminal 2. De ramen geven je zicht op baan 32L en het taxiënde verkeer naar T1, 2 en 3. Het grote nadeel is natuurlijk dat je door glas moet fotograferen, maar het zicht is eens iets anders. De ramen zijn uit eigen ervaring meestal vrij proper, al hebben ze wel een paarse of groene schijn naargelang het raam dat je neemt. De kleuren van je foto’s kan je nadien met een bewerkingsprogramma best lichtjes aanpassen.

© Yannick De Bel – flightlevel.be
© Yannick De Bel – flightlevel.be

In en rond Madrid kan je overal relatief goedkoop logeren. Als je echt voor het spotten gaat ligt de Holiday Inn op een ideale locatie. Een hotel in het centrum kan evengoed want met de goede metroverbinding geraak je overal heel vlot. Met de trein ben je in 25 minuten vanaf de luchthaven in het centrum van Madrid. Een dagje spotten in combinatie met een citytrip is gemakkelijk.

Wij vlogen met Brussels Airlines, die de goedkoopste prijs kon bieden. Vanaf Brussels Airport vliegen ondertussen al drie maatschappijen tussen Madrid en Brussel: Air Europa, Brussels Airlines en Iberia.

© Yannick De Bel – flightlevel.be