Afgelopen donderdag is de allereerste 747-8 Freighter uit de Boeing fabriek in Everett (Washington) gerold. Dit toestel zal nog geverfd worden en verschillende testen ondergaan. Nadien zal het worden afgeleverd aan Cargolux.
“Het geeft voldoening om het vliegtuig in deze fase te bewonderen” sprak Mo Yahyave, 747 program vice president en general manager. “Onze werknemers, leveranciers en klanten hebben heel wat energie gestoken in het maken van de 747-8 Freighter”.
De 747-8 Freighter is 76.3 meter (250,2 feet) lang, 5.6 meter (18,4feet) langer dan de 747-400 Freighter.
Daardoor kan er zowat 16 procent meer cargo op dit type toestel. Er kunnen 4 extra main-deck palletten mee en 3 extra lower-hold palleten.
Boeing heeft 105 vaste orders voor de 747-8 waarvan 78 voor de nieuwe Freighter. Klanten voor de 747-8 Freighter zijn Cargolux, Nippon Cargo Airlines, AirBridgeCargo Airlines, Atlas Air, Cathay Pacific, Dubai Aerospace Enterprise, Emirates SkyCargo, Guggenheim and Korean Air.
Edit: Wel winglets. (foto 2 vergeten te bekijken)
Toch wel een mooi toestel. Geen winglets?
Het grote probleem is dat ze een klein beetje te laat zijn gekomen met die nieuwe 748 denk ik. Veel 747 gebruikers zijn die aan het vervangen door de 773ER of door de A380 afhankelijk van de nodige capaciteit. Ik verwacht nog wel dat enkele andere maatschappijen voor de 748i zullen kiezen. De verkoop van sommige toestellen komt soms erg traag op gang (denk aan de 757) zeker nu de A380 de 748 helemaal in de vergetelheid heeft gebracht.
Ik dacht ook eerst. Hmm geen winglets:confused:
is LH nu echt de enige die hem in de vloot zal opnemen voor pax:mixedup::confused::baffled: zou zeer jammer zijn, LH heeft niet bepaald de meest flatterende livery[dh][/dh]
De befaamde ""racket wingtips".:tongue: Je ziet ze bijna niet op veel foto’s, maar zijn veel effectiever dan die opvallende "winglets".
Ik heb cockpit foto’s gezien, de cockpit is identiek aan die van de B744. Dus ik hoop dat ze bij PMDG een kleine inspanning doen en voor een klein bedrag een nieuwe model als expansion op de reeds bestaande B744X gaan verkopen.
Het is een echte BEAUTY de 748.
Ik snap enkel de naam 747-8 niet, wr niet 500 of 800?:confused:
[q]mailDoor Vincent, 13 nov 2009 – 21:16
Ik snap enkel de naam 747-8 niet, wr niet 500 of 800?confused[/q]
Die 8 moet de nadruk leggen dat het eigenlijk net zo’n zuinig toestel moet zijn zoals de 787.
aahn:cheese: is er ook een bijnaam zoals voor de 744 dreamlifter (transport van romponderdelen 787) of de 777LR worldliner of de 78 dreamliner?:smirk:
btw. Arik Air (uit Nigeria, denk ik) heeft een "letter of intent" voor 4 747-8I’s. Hopelijk zetten ze die om in vaste orders he.
Eigenlijk is de naam voor de passagiersversie
747-8I de "I" staat voor intercontinental. Maar de vrachtversie heet gewoon 747-8 Freighter.
Ik vind dat een vreemde maatschapiij, ziet er meer zakenjet uit dan flag carrier, maar als ze 748 kopen, geen probleem meer :glee:
Ik vind het net een mooie maatschappij en met moderne vliegtuigen enzo. Ik zou ze wel graag op de route BRU-Lagos zien vliegen ze:cheese: