De winter van 2014-2015 op Brussels Airport

Binnen een week gaat het nieuwe winterseizoen van start. Naar jaarlijkse traditie maken we daarom ook nu weer een overzicht van wat er deze winter allemaal verandert op onze nationale luchthaven. Vanaf 26 oktober gaat het IATA-winterseizoen 2014-2015 van start, de officiële maatstaf om over te schakelen van de drukke zomermaanden naar de iets kalmere winterperiode.

Er is getracht dit overzicht zo volledig en correct mogelijk te maken, indien opmerkingen gelieve ze in de comments achter te laten.

Nieuwe routes

De start van het winterseizoen brengt voor Ryanair de eerste uitbreiding op Brussels Airport sinds de start van de basis hier eerder dit jaar. Ryanair vliegt vanaf nu, naargelang de dag van de week, tot 2 keer per dag tussen Brussel en Dublin. Op de route had tot nu toe Aer Lingus het monopolie.

Brussels Airlines breidt haar netwerk in het oosten verder uit. Na de hervatting van de vluchten naar Warschau en Krakau vorige maand voegt Brussels Airlines nu een bestemming toe in de Baltische staten, nl. de Letse hoofdstad Riga. Tot nu toe vloog enkel airBaltic op deze route, maar wel in codeshare met Brussels Airlines. De start komt er nagenoeg op hetzelfde moment waarop het Europees voorzitterschap van Letland begint. De route zal met uitzondering van zaterdag dagelijks worden uitgevoerd door de Avro RJ100. Van de drie Baltische hoofdsteden vliegt Brussels Airlines ook al naar de Litouwse hoofdstad Vilnius.

Jetairfly vliegt dan weer sinds oktober naar de heropgestarte Amerikaanse bestemming Orlando. Dat gebeurt in combinatie met de vluchten die Jetairfly in april opstartte naar Miami. Een keer per week, op zaterdag, zal de vlucht na Miami worden verdergezet naar Orlando, goed voor een wekelijkse verbinding. De vlucht op maandag zal als eindbestemming Miami blijven hebben. Alle vluchten worden uitgevoerd door de B767-300.

Extra frequenties

Brussels Airlines verhoogt de frequentie van 2 Afrikaanse bestemmingen. De Kameroense grootstad Douala gaat van 5 wekelijkse vluchten afgelopen zomer naar 6 vluchten komende winter. Dat is wel nog altijd een vlucht minder dan de dagelijkse vluchten van vorige winter.

De Kameroense hoofdstad Yaoundé gaat van 4 wekelijkse naar 5 wekelijkse vluchten.

© Yannick De Bel

Geschrapte vluchten

Brussels Airlines schrapt haar vluchten naar Washington. Door de lagere vraag in de winter wordt de route vanaf nu enkel nog maar in het zomerseizoen uitgevoerd. Ook de timing van de vlucht zal veranderen. Nu is de route een avondvlucht in het netwerk van Brussels Airlines waardoor het toestel pas in de middag terug in Brussel aankomt en de helft van de Afrika-vluchten al vertrokken is. Dat is niet ideaal voor de vele connectiepassagiers. Daarom verhuist Washington volgende zomer naar de ochtend. Dat betekent dat er tijdens de zomer twee ochtendvluchten naar de Amerikaanse hoofdstad staan geprogrammeerd. United blijft de route het hele jaar door vliegen met de B777-200.

Aer Lingus schrapt deze winter de route naar Cork. Vorige winter werd de route nog 2 keer per week gevlogen maar Aer Lingus vindt de route tijdens de winter niet meer haalbaar. Volgende zomer komt de route wel terug.

Minder frequenties

Voor zover we weten is er geen verandering in het aantal frequenties van lijnvluchten deze winter.

Equipment changes

United Airlines vervangt de B777-200 door de B767-300 op de route naar Chicago. In de winter wordt er wel vaker gedowngraded naar kleinere toestellen. De routes naar Newark en Chicago blijven worden aangevlogen met de B777.

Varia

Er is momenteel nog niets bevestigd, maar Brussels Airlines zou mogelijk deze winter of komende zomer de route naar Accra in Ghana terug heropstarten. De vlucht zou verhuizen van Lufthansa, die ze momenteel uitvoert vanaf Frankfurt, naar Brussels Airlines. De route zou het bij Lufthansa niet goed genoeg doen. Voor deze route moet er dan wel een extra A330 aan de vloot worden toegevoegd.