Het Oostenrijkse Niki, dochtermaatschappij van Air Berlin, zal mogelijk vanaf april vluchten opstarten tussen Brussel en Bratislava. Dat berichten verschillende Slowaakse en Oostenrijkse media naar aanleiding van een artikel op de website austrianaviation.net. Daarin staat dat Niki 11 keer per week zou gaan vliegen tussen beide hoofdsteden met een Embraer 190. Niki spreekt al jaren over het opstarten van vluchten vanaf Bratislava, onder meer door de komst van de Oostenrijkse eco-taks.
De Slowaakse hoofdstad Bratislava, gelegen op zo’n 80 kilometer van Wenen, ligt al enkele jaren in het vizier van Niki door de in 2011 ingevoerde eco-tax. Die taks maakt de Europese vluchten vanaf Wenen 8 euro duurder en de langeafstandsvluchten 40 euro. Daardoor dreigde toenmalig eigenaar Niki Lauda met een verhuis van een deel van de vluchten van Wenen naar Bratislava. Zover kwam het nooit, maar nu zou Niki dan toch starten met één of zelfs meerdere bestemmingen vanaf Bratislava.
Zowel Niki als de luchthaven van Bratislava willen het nieuws noch bevestigen noch ontkennen en verwijzen naar een persconferentie die op 4 december in Bratislava zal worden gehouden. Daar kunnen mogelijk naast Brussel ook nog andere Europese bestemmingen worden aangekondigd.
Niki beschikt volgens austrianaviation.net over meer capaciteit omdat het de routes vanaf Wenen naar Frankfurt, Kopenhagen en Moskou stopzet. De toestellen die daardoor vrijkomen, kunnen worden ingezet voor de vluchten vanuit Bratislava. Het gaat dan over de Embraer 190 waarvan Niki er 7 in de vloot heeft en die plaats bieden aan 112 passagiers.
De laatste vluchten tussen Brussel en Bratislava dateren van oktober 2011 toen CSA Czech Airlines de nieuw gelanceerde route al na 1 zomerseizoen voor bekeken hield. Ook Austrian Airlines was vanaf 2004 en de daaropvolgende jaren actief tussen beide hoofdsteden, maar geen van beide maatschappijen hield het lang vol.
Momenteel is de enige verbinding tussen België en Slowakije die van Ryanair tussen Charleroi en Bratislava. Ryanair zal trouwens vanaf maart een basis openen op de Slowaakse luchthaven en die met 16 Europese steden verbinden.
De Slowaakse luchtvaartwebsite planecrazy.sk publiceerde volgend schema, waarop ook vluchten tussen Bratislava (BTS) en Wenen (VIE) op te zien zijn:
Maandag-vrijdag:
HG 8992 BTS 0600 BRU 0735 E90
HG 8993 BRU 0810 BTS 0955 E90
HG 8997 BTS 1025 VIE 1050 E90
HG 8996 VIE 1750 BTS 1815 E90
HG 8994 BTS 1845 BRU 2020 E90
HG 8995 BRU 2055 BTS 2240 E90
Zaterdag:
HG 8997 BTS 0815 VIE 0835 E90
Zondag:
HG 8996 VIE 1750 BTS 1815 E90
HG 8994 BTS 1845 BRU 2020 E90
HG 8995 BRU 2055 BTS 2240 E90
Voor een officiële mededeling is het nog wachten tot 4 december.
NIKI zal dit echter niet met een E190 doen aangezien die de vloot gaan verlaten.
Voor zover ik gehoord heb wil NIKI inderdaad wel zo snel mogelijk van die Embraer E190’s vanaf, zelfs al is het maar een short term lease, maar geraken ze hen niet kwijt onder de voorwaarden die ze willen. Zou daarom niet onlogisch zijn als ze bijvoorbeeld in Bratislava een alternatief zoeken om die toestellen (of een deel ervan) toch actief te houden, eventueel tot er een echt oplossing is.
Ik kan je toch bevestigen dat ze vertrekken. Deze maand gaat de eerste en dan iedere maand eentje meer. Er is nog geen vervanging en daardoor wordt de vloot eerst kleiner… Tegen de bratislave operation kan er natuurlijk veel veranderen.
Ja klopt Jan, ik lees net dat Helvetic Airways ze alle zeven zal leasen van Bernina Aircraft Leasing (AFCC) en ze tussen deze maand en juni 2015 in ontvangst zal nemen. Hier was ik nog niet eerder van op de hoogte.
Dat maakt dat hele Bratislava verhaal er niet bepaald duidelijker op moet ik zeggen. De vliegschema’s zoals in de media verschijnen zijn gewoon simpelweg raar te noemen, de vliegtuigen die de vluchten zouden uitvoeren gaan weg en Bratislava is sowieso een rare beslissing als je het mij vraagt gezien het feit dat het echt vlakbij Wenen is. Voor een maatschappij als Ryanair of Wizzair kan ik er nog inkomen omdat zij zich makkelijk met hun lage kosten kunnen richten op een grotere leisure markt, maar een maatschappij als NIKI… Misschien dat ze voor een route naar Brussel nog wel EU-georiënteerd verkeer mee krijgen, maar dan nog.
In de tijden van Niki Lauda, wou NIKI ook al naar Bratislava verhuizen omdat Wenen gewoon belachelijk duur is. Dus dit is denk ik een kans om te kijken of Bratislava potentieel heeft.
De vluchten vanuit Wenen naar Brussel zitten redelijk vol en daar zitten veel mensen bij die uit Slovakije komen. CSA heeft het destijds ook geprobeerd en het was een van hun beste lijnen… Ryanair vliegt uit South en zal dus redelijk wat klanten verliezen…
De Embraers gaan dus weg, maar er komen A32F vlieger bij. Daardoor wordt het dus een zuivere Airbus vloot (Zelfde concept als AB wil doen). Hierdoor kan je veel geld aan recoursen sparen. Wordt zeker vervolgt.