België krijgt er binnenkort een nieuwe luchtvaartmaatschappij bij. Vanaf maart 2015 wil Take Air, een samenwerking tussen broker The Aviation Factory en piloot Matthieu Dardenne, vluchten opstarten vanuit de regionale luchthaven van Deurne. Op het programma staan verbindingen tussen Antwerpen en Zürich en in een later stadium ook tussen Parijs en Zürich. De onderhandelingen daarvoor met luchthavens in de buurt zijn nog volop bezig.
Volgens de oprichters gaat het om een volledig nieuw concept. “Het is de eerste all-you-can-fly membership airline in Europa,” klinkt het. Voor een eenmalig bedrag van 1.000 euro kan je lid worden en een maandabonnement kan al vanaf 1.650 euro. Daarvoor mag je onbeperkt vliegen op het Take Air-netwerk. Het zakenmodel werd overgenomen van het Amerikaanse Surf Air, dat vorig jaar van start ging in Silicon Valley. Het bedrijf mikt op 1.000 leden op twee jaar.
Voor de vluchten zal Take Air gebruik maken van vliegtuigen van het type Beechcraft 200 en 350, die comfortabel plaats bieden aan maximaal tien personen. Het spreekt voor zich dat het bedrijf zich richt op drukke zakenlui die snel, efficiënt en comfortabel willen reizen. Omdat Take Air gebruik zal maken van de General Aviation terminals, kunnen passagiers tot 15 minuten voor de vlucht inchecken. Die tijdswinst is één van de grote pijlers van de luchtvaartmaatschappij.
“Iemand die meer dan twee keer op een maand een bepaalde bestemming aandoet kan al zijn financieel voordeel doen met Take Air, bovenop de tijdswinst en het comfort”, zegt Matthieu Dardenne. “Je bespaart makkelijk anderhalf uur per traject door met ons te vliegen, aangezien je tot 15 minuten voor vertrek nog kunt inchecken. En dit alles met een persoonlijke dienst- verlening door een Airport Angel die de Take Air-leden helpt met het organiseren van hun reis. Bovendien boek en annuleer je je vlucht in minder dan 30 seconden via onze webapp
Take Air richt zich op trajecten die maximaal anderhalf uur vliegtijd vragen en met een strategische of economische link. De keuze voor de verbindingen is o.a. tot stand gekomen na een uitgebreide studie van Vlerick Business School. Volgens die studie komen maar liefst 150 bestemmingen in Europa in aanmerking voor het concept van Take Air. Het is dan ook de ambitie om iedere 6 maanden een aantal nieuwe verbindingen aan haar aanbod toe te voegen, die leden op de website zullen kunnen aanvragen.
Ik vind het een leuk business idee maar heb volgende opmerkingen;.
Als je echter je marketing plan baseert op Silicon Valley dan hoop ik dat ze rekening gehouden hebben dat Silicon Valley veel wereldomvattende bedrijven telt die door de aard van de business heel intensief zijn qua marktbewerking. Antwerpen en zijn hinterland heeft dit soort bedrijven niet.
Verder , het voordeel van korte inchecktijden in Deurne gaat wellicht helemaal verloren door het dagelijkse verkeersinfarct om en rond Antwerpen. Een zakenman die voor dit concept intekent doet dit vooral om het aanschuiven en de rompslomp in luchthavens te vermijden.
Veel succes op de Antwerpse wegen…!
Zakenmensen uit de regio Antwerpen krijgen ook met verkeersproblemen te maken als ze naar Brussels Airport moeten rijden. Bovendien zijn ze daar meer tijd kwijt van check-in tot de effectieve vlucht. In totaal kan je best wat tijd besparen, dat is ook exact de reden waarom ANR zo populair is onder zakenpassagiers en vele zakenmensen in de regio bereid zijn om vanaf ANR te vliegen als de verbindingen beschikbaar zijn (en efficiënt in termen van frequentie, vluchturen, etc.). De zakelijke markt tussen Antwerpen en Zwitserland is heel groot, het is geen toeval dat Take Air voor Zurich kiest en VLM voor Genève als hun respectievelijke eerste bestemming vanuit Antwerpen. En dat die andere geplande route van Take Air (Parijs – Londen) een gigantische zakenmarkt is moet ik je natuurlijk ook niet vertellen. Gezien de concurrentie is het daar misschien nog wel belangrijker om met een competitief echt heel goed product te komen om voet aan wal te krijgen in die markt.
om de6 weken , wil ik naar ZURICH vliegen en er 1 week verblijven.Wat kost me dat?