Belgische Take Air stelt zich voor aan de pers

Tekst en foto’s door Vincent Snauwaert en Sofie Van den Mooter

Vandaag heeft Take Air, de nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij die vanaf maart 2015 van start moet gaan, zich aan de pers voorgesteld. Sinds de oprichting van TUI Airlines Belgium in 2003, is Take Air de eerste nieuwe luchtvaartmaatschappij in ons land. Take Air zal werken met een in Europa ongekend businessmodel. De luchtvaartmaatschappij profileert zich als een “All-you-can-fly membership airline”.

De nieuwe airline is een joint-venture tussen co-General-Manager Matthieu Dardenne en The Aviation Factory (bekend als broker en als moederbedrijf van onder andere Vizion Air en Jethopper).

All-you-can-fly membership airline

Volgens medeoprichter Matthieu Dardenne dekt de titel “all-you-can-fly membership airline” de volledige lading van het concept. ‘All-you-can-fly’ slaat op het feit dat klanten kunnen vliegen wanneer zij willen. ‘Membership’ impliceert dat Take Air niet zomaar passagiers, maar leden heeft en ‘airline’ geeft aan dat het om vaste vluchten gaat, met een vaste route en vaste frequentie.

De maatschappij gaat van start met twee Beechcraft King Air 200-toestellen die plaats bieden aan zes passagiers. Wie de toestellen zal leveren, is nog niet bekend.

Bij de aanvang van de operaties zal de maatschappij verbindingen aanbieden tussen Antwerpen en Zurich en tussen Parijs en Londen. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het bij die laatste route om de luchthavens van Le Bourget bij Parijs en London-City in het financiële hart van de Britse hoofdstad. In het begin zal er enkel een ochtend-en een avondrotatie zijn, maar het is de bedoeling om elke route vijf keer per dag in beide richtingen aan te bieden.

Naar verloop van tijd mikt de maatschappij elk half jaar op twee nieuwe verbindingen en twee extra toestellen, telkens van het type Beechcraft King Air-200, -250 of -350. Welke routes de airline in gedachten heeft, kan om strategische redenen niet bekend worden gemaakt. Uit een studie van de Vlerick Business School werd duidelijk dat er zo’n 150 potentiële “city pairs” zijn om uit te kiezen.

Tegen 2017 plant Take Air een eigen toestel in haar bezit te hebben, maar daarvoor is het nog in onderhandeling met de constructeur. Het zou om een nieuw of een ‘bijna nieuw’ toestel gaan.

Hoe werkt het?

Leden schrijven zich in op de website of de app van de maatschappij waarna ze een éénmalig lidmaatschap, de zogenaamde “unique joining fee”, van 1.000 euro overmaken en in ruil een log-in krijgen. Tijdens de opstartfase van de maatschappij is dit gratis als introductiepromo.

Take Air mikt in het begin op een 250-tal leden, om operationele redenen verspreid over de vier steden die het met elkaar verbindt. Elke maand betaalt de klant een bepaald bedrag.

Leden hebben keuze tussen twee tariefplannen. Een single-membership kost 1650 euro per maand en een combi-membership, voor wie vaak met een zakenpartner reist, is beschikbaar voor 2655 euro per maand.

Om een overvloed aan reserveringen en no-shows te vermijden heeft Take Air de “reservation pass” ingevoerd. Bij een single membership zijn twee passen toegevoegd, bij een combi membership vier.

Per stoel die een reiziger wenst vast te leggen gebruikt hij een reservation pass. Van zodra de vlucht uitgevoerd is, of de klant kosteloos geannuleerd heeft, komt de pas weer vrij voor een volgende reservatie. Zo kan Take Air ervoor zorgen dat een lid geen groot aantal plaatsen vastlegt en er uiteindelijk maar enkele echt gebruikt.

Welk voordeel heeft een lid?

Het voordeel van het abonnementsysteem is dat het in eerste instantie snel is. De klant kan in ’30 seconden’ reserveren door in te loggen, datum en uur evenals de gewenste route in te voeren. Er gaat geen tijd verloren aan betalen of het invoeren van identiteitsgegevens, want de maatschappij kent elk lid van hun community.

Door uitsluitend vanuit “General Aviation Terminal’s” te opereren, waar enkel zaken- en privévluchten vertrekken en aankomen, kunnen Take Air-leden 15 minuten voor de vlucht aankomen en na de landing eveneens 15 minuten later weer buiten zijn, wat een grote tijdswinst betekent.

In de prijs is de vlucht, de parking, catering in de lounges en een “Airport Angel” inbegrepen. Die laatste is een medewerker van de maatschappij die een lid  helpt bij het reserveren en andere zaken als het regelen van shuttleservices en taxi’s.

Take Air zorgt voor een kleine revolutie in de Belgische en Europese luchtvaartsector. Het is dan ook afwachten of het project met succes kan opstijgen, maar bij Take Air en The Aviation Factory liggen de verwachtingen in ieder geval hoog.