Delta verliest mogelijk kostbare slots in Haneda

Delta Air Lines riskeert haar verbinding tussen Seattle Tacoma en Tokyo Haneda te moeten stopzetten. Het Amerikaanse Department of Transport (DoT) heeft – na klachten van American Airlines en Hawaiian Airlines – beslist om de manier waarom Delta omgaat met de slots, te onderzoeken. Volgens beide luchtvaartmaatschappij zijn de kostbare slots underutilized, ze worden met andere woorden niet genoeg gebruikt.

In oktober dit jaar legden zowel American als Hawaiian een klacht neer bij het DoT, waarin ze het gebruik van de slots aanklaagden. Delta’s beslissing om haar route tussen Seattle en Haneda slechts seizoensgebonden uit te voeren, betekent dat er maar 17 keer gevlogen zal worden over een periode van 182 dagen tussen 1 oktober en 28 maart volgend jaar. In een competitieve markt als Haneda is dat volgens de aanklagers veel te weinig.

Haneda Airport Terminal 1
© Wikimedia Commons

Niet alleen hebben ze klachten over de manier waarop Delta de slots gebruikt, ze komen beiden ook met een eigen voorstel om ze beter tot hun recht te laten komen. Zo wil American vanaf 15 januari 2015 een dagelijkse vlucht tussen Los Angeles en Tokyo Haneda opstarten en dat het hele jaar door. Hawaiian vindt echter dat een vlucht tussen Kona International en Haneda beter zou zijn voor de reizigers. Ook zij zouden de vlucht het hele jaar door uitvoeren.

Volgens Delta is er echter niks aan de hand. Zij zeggen dat ze met hun Seattle-Haneda slot voldoen aan de 90-dagen dormancy-regel van het DoT. Die bepaalt dat er zeker elke 90 dagen één vlucht moet uitgevoerd worden om het slotpaar te kunnen behouden. Verder zegt Delta dat de regels van het Department of Transport bepalen dat ongebruikte slots niet herverdeeld zullen worden als een luchtvaartmaatschappij “plannen heeft om ze te gebruiken”.

“Het is niet de taak van het ministerie om te beslissen of het huidige gebruik van de Seattle-Haneda verbinding voldoet aan de dormancy-regel,” staat te lezen. “Wanneer de slots niet efficiënt gebruikt worden, heeft het ministerie de autoriteit om ze te herverdelen en zo te garanderen dat ze op een efficiënte manier gebruikt worden die de concurrentie ten goede komt en in het voordeel werkt van het algemene belang van de reizigers”.

Een uitspraak wordt verwacht tegen eind januari.