In april 2012 opent in het Oekraïense Donetsk een gloednieuwe luchthaven, net op tijd voor het EK-voetbal dat gezamenlijk in Polen en Oekraïne wordt gehouden. Voormalig Oekraïens president Janoekovitch opent de moderne terminal die de komende maanden duizenden extra passagiers over de zal krijgen naar aanleiding van het Europees voetbalfeest. Naast een nieuwe terminal werd er ook een nieuwe 4000 meter lange landingsbaan aangelegd. Van de oude luchthaven die al dateert van de jaren ’40 schiet niets meer over.
De nieuwe terminal en luchthaven kost Oekraïne 758 miljoen dollar. Het gebouw telt 3 niveau’s en is uitgerust met een resem winkels en restaurants. De landingsbaan is uitgerust met een categorie II ILS-systeem. Daardoor kan de luchthaven vliegtuigen laten landen tot en met een zichtbaarheid van om en bij de 300 meter.
De nieuwe luchthaven van Donetsk moet in 2012 goed zijn voor 1,2 miljoen passagiers. Tegen 2015 heeft de luchthaven de ambitie om te groeien tot een passagiersaantal van 4 miljoen per jaar.
Maar dat alles was voor de toen ondenkbare oorlog waar Oekraïne in beland is. Van de gloednieuwe luchthaven is anno 2015 niets meer merkbaar. De luchthaven is veranderd in een heus oorlogsgebied.
De luchthaven van Donetsk is afgelopen herfst het decor geweest van intense gevechten tussen rebellen, die in 2014 Donetsk als een autonome republiek uitriepen, en de troepen van het Oekraïense leger.
De foto’s die ons de voorbije dagen en weken bereikten, tonen de totale vernietiging van de luchthaven en zijn terminal. Onderstaande foto’s spreken dan ook voor zich.
Een paar dagen geleden doken nog luchtbeelden op gemaakt door een drone. Die tonen de totale vernietiging van de luchthaven vanuit de lucht.
Hier zijn geen woorden voor of enkel deze: het mensDOM
Inderdaad ! een regelrechte schande !!
Het regime in Kiev moet zich echt diep schamen. Zonder om een nieuwe luchthaven zo te vernietigen.
En u denkt dat dit alleen de schuld is van de regering uit Kiev, de Oost-Oekraïense/pro-Russische rebellen hebben hier minstens evenveel schuld aan.
Spijtig genoeg denkt men in situaties als deze nu eenmaal niet van ‘oh wat jammer van die nieuwe terminal’ of ‘oh wat jammer van die (oude) vernielde vliegtuigen’. Als luchtvaartliefhebber met een grote interesse in terminaldesign is dit echt dramatisch om te zien, maar cru gezegd is dit het minste van hun zorgen voor de mensen die in dit gebied leven. Want dit is ‘maar’ een luchthaven, maar ook andere gebouwen die voor de bevolking van véél grotere waarde zijn in hun dagelijkse leven zien er ook zo uit.