“Turkish Airlines wil twee A380’s leasen van Malaysia”

Turkish Airlines denkt er sterk over na om twee Airbus A380’s te leasen van Malaysia Airlines. Op die manier zou de maatschappij op korte termijn er heel wat capaciteit kunnen bij krijgen, en ondertussen kunnen ze ook de A380 uittesten om te zien of die past in hun vloot. De Raad van Bestuur zou in de komende dagen beslissen of er al dan niet gesprekken worden opgestart met MAS, dat haar zes A380’s niet kan vullen.

Een deel van haar A380-vloot onderbrengen bij een andere maatschappij zou Malaysia Airlines in staat stellen om zichzelf te heroriënteren na de twee rampen met Boeing 777’s vorig jaar. Anderzijds is Turkish Airlines één van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen ter wereld en kunnen vliegtuigbouwers de leveringen van toestellen bijna niet bijhouden. De A380 zou voor TK een nog grotere rol in de transfermarkt tussen Europa, de V.S. en Azië betekenen.

airbus© Airbus

“Volgend op de aankondiging van herstructureringen, kijkt de luchtvaartmaatschappij uit naar manieren om zichzelf opnieuw op de markt te oriënteren als een sterkere en meer duurzame maatschappij voor de toekomst,” klinkt het bij MAS. “We kunnen hierover echter nog geen commentaar geven, aangezien er nog volop gewerkt wordt aan het zakenmodel”. Ondertussen steeg de waarde van het aandeel van Turkish Airlines op de beurs van Istanboel met 1,2 procent.

Turkish Airlines: enorme expansie
Op dit moment breidt de vloot van Turkish Airlines uit met gemiddeld drie toestellen per maand. Bij Airbus werden 117 toestellen besteld, bij Boeing gaat het om 95 vliegtuigen. Tot nog toe focusten de Turken op het verhogen van frequenties, waardoor het aanschaffen van de zogenaamde very large planes niet aan de orde was. Het tijdelijk leasen van één of meerdere A380’s zou de maatschappij echter zonder verplichting toelaten om ook die markt uit te testen.

via Wikipediavia Wikipedia

Malaysia Airlines: moeilijkheden
Het is ook geen geheim dat Malaysia Airlines aan het uitkijken is naar een andere luchtvaartmaatschappij om enkele van haar superjumbo’s over te nemen. De passagiersaantallen zijn immers de dieperik in gegaan na de twee rampen van vorig jaar. Begin 2014 verdween een Boeing 777, vlucht MH370, van de radar. Er is nog steeds geen spoor van het toestel, alle inzittenden zijn nu officieel dood verklaard.

Nog geen half jaar later, in juli, stortte een tweede Boeing 777 neer die onderweg was van Amsterdam naar Kuala Lumpur. Vlucht MH17 werd vermoedelijk door Russische terroristen neergehaald met een raket boven het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne. Ook daar kwamen alle 298 inzittenden, waaronder 154 Nederlanders. Sindsdien staat het vertrouwen in de maatschappij op een heel laag pitje en kan MAS maar moeilijk overleven.

picpicx

Airbus: reanimatie voor de A380
Voor Airbus zou zelfs een kleine lease-overeenkomst voor de A380 een reanimatiepoging betekenen. De Europese vliegtuigbouwer heeft al sinds 2013 geen A380 meer kunnen verkopen aan een luchtvaartmaatschappij. Als Turkish Airlines – een in sneltempo groeiende luchtvaart-maatschappij – het toestel goed bevindt, bestaat er een reële kans dat de Turken er in de toekomst zelf een aantal bestellen.