Lufthansa start met commercieel gebruik TaxiBot

Op de luchthaven van Frankfurt is Lufthansa begonnen om de TaxiBot in echte vluchtoperaties te gebruiken. De TaxiBot is een elektrische tractor die aan het neuswiel bevestigd wordt en die de piloten zelf besturen. Daardoor kan het toestel zonder het gebruik van motoren naar de runway rijden.

Sinds enkele dagen gebruikt Lufthansa de TaxiBot op de luchthaven van Frankfurt ook met commerciële lijnvluchten. De tractor is recent door de European Aviation Safety Agency (EASA) goedgekeurd waardoor Lufthansa het nu ook bij echte vluchten kan gebruiken.

De TaxiBot is een ontwikkeling van Israel Aerospace Industries in samenwerking met Lufthansa Technik-dochter Lufthansa LEOS. De tractor beschikt over 800pk en is ontwikkeld zodat vliegtuigen vanaf hun gate tot aan de runway kunnen taxiën zonder het gebruik van de motoren. Het meest opmerkelijke is dat de tractor door de piloten zelf wordt bestuurd.

?????????????

Met het gebruik van de TaxiBot wordt niet alleen het lawaai op luchthavens beperkt, maar kan het maatschappijen vooral een flinke besparing aan brandstof opleveren. Volgens cijfers van Lufthansa kan er zo met de langeafstandsvluchten vanaf Frankfurt op jaarbasis 2.700 ton aan brandstof worden bespaard.

Momenteel kan de TaxiBot enkel gebruikt worden op toestellen zoals de B737 en A320. De testfase van het widebody-model moet nog beginnen. Lufthansa zal deze versie testen met haar B747-400’s, en zal nadien ook gebruikt kunnen worden voor onder meer de A380’s. De testfase moet eind 2015 zijn afgerond.