Vrachtmaatschappij Kelowna komt naar Brussel

De Canadese vrachtmaatschappij Kelowna Flightcraft start vanaf 17 mei met vluchten naar Brussels Airport. De maatschappij zal vier keer per week rechtstreekse vluchten uitvoeren tussen Toronto en Brussel. Voor deze operaties maakt de maatschappij gebruik van twee DC-10-toestellen.

Goed nieuws voor de vele vliegtuigspotters op Brussels Airport. Vanaf mei zullen er terug op regelmatige basis DC-10-vliegtuigen te zien zijn. Dat is best speciaal aangezien er nog maar een handvol luchtvaartmaatschappijen zijn die het toestel in dienst hebben, en Kelowna is er één van.

Kelowna zal vanaf 17 mei elke dinsdag, woensdag, donderdag en zondag vliegen tussen Toronto en Brussel. De beslissing om naar Brussel te vliegen komt er nadat Kelowna de exclusieve contracten met Canada Post en Purolator kwijtspeelt. Daardoor ziet Kelowna zich genoodzaakt nieuwe markten aan te boren, zo valt te lezen in een interview met Bryan Akerstream, Director of Business Development, op de website van Cargoforwarder Global.

Volgens Bryan speelde niet enkel de centrale ligging van Brussel in Europa een doorslaggevende rol, maar ook de specialisering van Brussels Airport voor het transport van bederfelijke goederen (perishables ): “Een van de belangrijkste ladingen van Canada naar Europa is kreeft en de Brussels Airport Community heeft zich ontwikkeld als een belangrijk distributieknooppunt voor levende perishables voor de Europese markt.”

McDonnell_Douglas_DC-10-30(F)_Kelowna_Flightcraft_(KFA)_C-GKFB,_YHM_Hamilton,_ON_(Hamilton_Airport),_Canada_PP1382982443

Terwijl Kelowna zich dus voor de vluchten vanuit Canada naar Brussel vooral wil richten op het transport van onder andere levende kreeften, zal de terugvlucht andere zaken moeten vervoeren. Kelowna denkt daarbij aan de farmaceutische producten uit België, auto-onderdelen uit België en Duitsland, fashionware uit Italië en perishables uit Spanje.

Hoewel de maatschappij vanaf Brussel niet zelf doorvliegt, hoopt Kelowna ook om markten aan te boren die verder vanaf Brussel worden aangevlogen door andere maatschappijen. Vooral Afrika springt daarbij in het oog met de goede verbindingsmogelijkheden van Brussels Airlines. Vracht zou daarbij dan vervoerd kunnen worden op lijnvluchten. Naast Brussel zal Kelowna vanaf Toronto ook starten met vluchten naar Vancouver en Anchorage in Alaska en ook twee binnenlandse routes naar Halifax enerzijds en tussen Vancouver en Calgary anderzijds.

De komende maanden worden voor Kelowna, dat wordt omgevormd tot KF Cargo, riskant. Zich moeten innoveren door te gaan opereren in nieuwe markten is niet zonder risico. Ook de kostprijs van het opstarten van nieuwe operaties loopt al gauw op tot enkele miljoenen dollars.

De 40 jaar oude DC-10’s zijn kostelijk om te opereren, maar Kelowna heeft het voordeel dat ze eigenaar zijn van de toestellen en daardoor al geen rekening hoeft te houden met de huur van een toestel. Als de plannen van de maatschappij goed aflopen, wil ze de oude toestellen wel vervangen door een nieuwer type.