Eén dag na 4U9525: wat weten we eigenlijk?

Vierentwintig uur geleden crashte Germanwings vlucht 9525. In de eerste uren na het ongeluk werd iedereen overspoeld met informatie. Soms correct, maar helaas soms ook minder correct. Met dit artikel willen wij alle juiste, geverifieerde gegevens op een rijtje zetten.

Wat weten we over de vlucht?
Het gaat om vlucht 4U 9525, een dagelijkse vlucht die Germanwings uitvoert tussen de luchthavens van Barcelona El Prat (Spanje) en Dusseldorf (Duitsland). Na de heenvlucht uit Duitsland, is het normale vertrekuur vastgelegd op 9.35u, met een geplande aankomsttijd in Dusseldorf om 11.45u. Gisteren was vlucht 9525 ongeveer een half uur vertraagd, maar dat is gezien de drukte op een grote luchthaven als Barcelona niet ongebruikelijk.

Wat weten we over de luchtvaartmaatschappij?
Germanwings is een lagekostenmaatschappij die in 2002 werd opgericht. Als onderdeel van de Lufthansagroep kan de luchtvaartmaatschappij op veel vlakken gebruik maken van de diensten van haar partners. De vloot bestaat uit 58 toestellen uit de Airbus A32S-serie: 43 A319’s (gemiddeld 6 jaar oud) en 15 exemplaren van de iets grotere A320 (gemiddeld 23 jaar oud). De belangrijkste thuisbasis ligt in Keulen, maar Germanwings is ook actief in andere Duitse steden.

new-germanwings

Wat weten we over de A320?
Dit type toestel wordt sinds eind jaren ’80 gebruikt en is ondertussen samen met de Boeing 737 uitgegroeid tot het meest populaire passagierstoestel ter wereld. Er vliegen er over de hele wereld ruim 6.500 van rond en het wordt als zeer betrouwbaar aanzien. De Airbus A320 was één van de eerste vliegtuigen die gebruik maken van de zogenaamde fly-by-wire technologie, waarbij een centrale computer veel beslissingen overneemt van de piloten.

Wat weten we over het toestel?
De Airbus A320 die gisteren neerstortte, is D-AIPX en behoort tot één van de oudste toestellen in de vloot. Met het serienummer 147 is het tegelijk ook één van de eerdere modellen van het type. Het laatste grote onderhoud dateert van de zomer van 2013. Sinds 1991 vloog het ruim 58.000 uur in ongeveer 46.000 cycles. De dag voor het ongeluk stond het toestel enkele uren aan de grond door een probleem met deur van het neuslandingsgestel.

Wat weten we over het verloop van de vlucht?
Na het opstijgen in Barcelona, volgde vlucht 9525 de standaardroute over de Middellandse Zee en richting de Franse Alpen. De klim naar een kruishoogte van 38.000 voet verliep normaal, maar één minuut na het behalen van die hoogte begon het toestel te dalen. Met gemiddeld 3.400 voet per minuut zakte het toestel tot het op minder dan 7.000 voet vloog, in een gebied met bergtoppen tot bijna 9.000 voet. Kort daarna raakte de A320 een berg.

flightradar© Flightradar24.com

Wat weten we over de passagiers?
Aan boord van het vliegtuigen zaten 144 passagiers, waaronder twee baby’s. De meerderheid onder hen was Duits: hun aantal ligt voorlopig vast op 72. Onder hen waren 16 leerlingen en 2 begeleiders van het Joseph König Gymnasium in het Haltern-am-See. Daarnaast waren er ook 35 Spanjaarden onder de inzittenden. Volgens onze minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders was er ook zeker één Belg aan boord van het toestel.

Wat weten we over de bemanning?
Naast de 144 passagiers, waren ook zes Duitse bemanningsleden aan boord: twee piloten en vier leden van het cabinepersoneel. De gezagvoerder werkte volgens een verklaring van de ceo van Germanwings al meer dan tien jaar voor de luchtvaartmaatschappij. In die periode had hij meer dan 6.000 vlieguren ervaring opgedaan. Voorlopig weten we niks meer over de rest van de bemanningsleden.

Wat weten we over de plek van het ongeval?
De crash site werd al snel na het ongeluk door twee Franse helikopters vastgelegd op een positie met coördinaten N44.2979 E6.4670, in een bergachtig gebied nabij het stadje Barcelonnette. Het wrak is volledig versplinterd en de brokstukken liggen verspreid over een strook van meer dan twee kilometer lang. Het rampgebied ligt op een moeilijk bereikbare plek op een hoogte van 2.700 meter, wat de berging enorm bemoeilijkt.

germanwings-crashsite

Wat weten we over de reddingsactie?
Aangezien het ondertussen vaststaat dat niemand het ongeluk heeft overleefd, wordt er nu verder gegaan met de tweede fase van het onderzoek: het verzamelen van bewijzen. Zowat 300 politiemensen en ruim 380 brandweerlieden sloegen hun kamp op in Seyne-les-Alpes, en er zijn onderzoeksteams uit Duitsland en Frankrijk ter plaatse. Eén van beide zwarte dozen, de Cockpit Voice Recorder, is ondertussen geborgen en overgebracht naar Parijs voor verder onderzoek.

Wat weten we over de oorzaak?
Nog niks. Alles wat momenteel in de media verschijnt is speculatie. De echte oorzaak zullen we pas weten na maanden onderzoek en uit de gegevens van de vluchtrecorders. Ondertussen houden onderzoekers elke mogelijke piste open. Vaak zijn ongevallen in de luchtvaart een combinatie van verschillende interne en externe factoren, wat het onderzoek vaak extreem complex maakt.