Maatschappijen verstrengen procedures cockpit

Verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen verscherpen hun procedures in verband met de cockpit. Enkele luchtvaartmaatschappijen hebben al bevestigd dat er vanaf morgen continu twee personen verplicht in de cockpit aanwezig moeten zijn. Daarmee hopen ze incidenten zoals bij Germanwings te vermijden.

Onder andere Norwegian, easyJet, Virgin Atlantic, Air Berlin en Icelandair zullen hun procedures aanpassen zodat er steeds twee bemanningsleden in de cockpit aanwezig zijn. Ook Canadese maatschappijen Air Canada en Air Transat passen hun procedures aan. Bij ons heeft Thomas Cook Airlines bevestigd dat de nieuwe procedures vanaf morgen al in werking zal treden.

Dat betekent dat telkens wanneer één van de twee piloten de cockpit verlaat om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan, een van de cabin crew members de andere piloot in de cockpit moet komen vergezellen. Terwijl dit voor Amerikaanse maatschappijen al jarenlang verplicht is, is dat in Europa niet het geval. Toch zijn er maatschappijen, waaronder Ryanair en Aer Lingus, die deze procedures al langer toepassen.

Met de nieuwe procedures mogen piloten tijdens de vlucht niet meer alleen in de cockpit achterblijven.
Met de nieuwe procedures mogen piloten tijdens de vlucht niet meer alleen in de cockpit achterblijven.

De Amerikaanse regelgeving zegt dat wanneer één van de piloten de cockpit verlaat voor welke reden dan ook, een andere gekwalificeerd bemanningslid de piloot moet komen vervangen met gesloten deur tot deze terugkeert.

De Europese EASA-regels zijn minder strikt. Piloten moeten volgens EASA op hun ‘toegewezen positie’ blijven gedurende de vlucht, tenzij ‘afwezigheid noodzakelijk is voor het uitvoeren van taken in verband met de operatie of voor fysiologische behoeftes’.

Morgen praten de Duitse luchtvaartmaatschappijen waaronder Lufthansa met de Duitse luchtvaartautoriteiten. Daarna zal de maatschappij beslissen of ook bij Lufthansa deze nieuwe procedure wordt ingevoerd.