Koop eens een Spaanse luchthaven voor 1 pond

Wat voor sommigen een droom is, kan binnenkort misschien werkelijkheid worden. Het kan zelfs een leuk cadeautje voor Moederdag zijn. Ciudad Real Airport staat te koop vanaf één Britse pond, hoewel de opbouw meer dan een miljard euro kostte. De luchthaven staat sinds 2012 leeg en is dus een echte spookluchthaven.  

Een nieuwe luchthaven  of de luchthaven van Madrid-Barajas uitbreiden om de druk te verlichten, Spanje kiest eind jaren ‘90 voor de eerste optie. De luchthaven Ciudad Real wordt ten zuiden van Madrid gebouwd door een privé eigenaar, op nog geen 200 kilometer van de Spaanse hoofdstad. Hogesnelheidstreinen zullen de luchthaven verbinden met de hoofdstad en de kustlijn, Ciudad Real moet de eerste Spaanse luchthaven worden die op dit traject aangesloten wordt. Helaas wordt het treinstation nooit gebouwd. In december 2008 vertrekken de eerste vluchten vanop de nieuwe luchthaven. Ciudad Real lijkt een vliegende start te nemen.

27EE7F2800000578-3053556-image-a-21_1429863294455
Getty Images

 
Met een landingsbaan van 4000 meter is Ciudad Real geen kleintje en kan er makkelijk een A380 landen (de langste runway van Amsterdam Schiphol  is 3800m, London Heathrow 3902m, red.). Air Berlin, Ryanair, Vueling en Air Nostrum voeren er vluchten uit naar onder andere Barcelona, Mallorca, Londen en Parijs. Ciudad Real mikt op 5 miljoen passagiers per jaar. In 2009 telt de luchthaven amper 53.500 passagiers, in 2010 zwakte dit af naar slechts 33.500 passagiers.

Na twee jaar is er een gemiddelde van twee vluchten per dag, met slechts een tiental passagiers per vlucht. De vluchten zijn verlieslatend voor de maatschappijen en dat is ook de reden waarom vele van deze vluchten geschrapt worden. In 2011 is enkel Vueling nog actief op de luchthaven, maar begin augustus 2011 kondigt het aan de laatste vlucht vanaf Ciudad Real uit te voeren op 29 oktober 2011. Tot april 2012 blijft de luchthaven in dienst voor privé-vluchten maar wanneer ook dit spoor doodloopt, doet de luchthaven de boeken toe.

ciudad4
©  Getty Images

De Spaanse regering heeft voor de crisis grote risico’s genomen en dacht dat er tijdens deze periode van economische welvaart niets kapot kon. Ciudad Real is hier een voorbeeld van, maar kent nog enkele soortgenoten:  Corvera Airport en Castellón–Costa Azahar Airport. Deze laatste is na vier jaar leeg te hebben gestaan sinds dit jaar in gebruik genomen.

Ciudad Real Airport staat ondertussen al lang te koop, maar bij gebrek aan geïnteresseerden werd het startbod onlangs geschrapt. Dit maakt het dus technisch gezien mogelijk om de luchthaven voor slechts één pond te kopen. Geïnteresseerden kunnen zich in juni kandidaat stellen als koper. Er zit echter wel een addertje onder het gras: de koper zal eerst nog enkele honderden miljoenen schulden moeten afbetalen.


ciudad3
©  Getty Images