Cargolux verbiedt tijdelijk transport van lithiumbatterijen

Cargolux Airlines heeft besloten om tijdelijk een verbod op te leggen voor het vervoer van lithium-ion batterijen (UN3480) wegens nieuwe informatie vrijgegeven door de FAA, Boeing en ICAO. Deze informatie betreft een rapport over de effectiviteit van de brandblusinstallaties aan boord bij brand van lithiumbatterijen en de temperatuur die dergelijke branden met zich mee kan brengen.

Afgelopen augustus stelde de Amerikaanse FAA (Federal Aviation Administration) de resultaten voor van een full-scale brandtest uitgevoerd met behulp van een Boeing 727 vrachtvliegtuig.

Met deze beslissing volgt Cargolux de andere grote maatschappijen door de IATA-aanbevelingen te volgen en te concluderen dat het huidige risico om door te gaan met het vervoer van lithium-ion batterijen niet aanvaardbaar is. Zendingen van lithium metaal batterijen (UN3090) werden eerder al gebannen door Cargolux na een toegewijde risicobeoordeling uitgevoerd in voorgaande jaren.

Om het verbod zo snel mogelijk op te heffen zal Cargolux verschillende opties beoordelen om te onderzoeken of de technologie reeds bestaat of dat deze technologie ontwikkeld kan worden om het transport van bulkzendingen van lithiumbatterijen veilig te maken.

Dit verbod geldt niet voor lithium-ion batterijen verpakt met of vervat in apparatuur (UN 3481).

Op dit moment opereert Cargolux een vloot van 23 Boeing 747-8 en 747-400 vrachtvliegtuigen. Lithium batterijen worden verdacht betrokken te zijn geweest bij twee dodelijke 747 cargo-branden in de afgelopen vijf jaar.