Air Berlin lijdt terug groter verlies in 2014

Air Berlin heeft in 2014 terug een groter verlies geleden dan vorig jaar. De Duitse maatschappij belandde 377 miljoen euro in het rood. Een groot deel van dat verlies is te wijten aan de herstructurering die de maatschappij tegen 2016 terug rendabel moet krijgen.

Met een verlies van 377 miljoen euro in 2014 doet Air Berlin het nog slechter dan het jaar voordien. Toen bedroeg het verlies 316 miljoen euro, zo’n 19 procent minder. Het grotere verlies is voor een deel te verklaren door de kosten van de herstructurering die hoog oplopen. Die zijn goed voor ongeveer een derde van het totale verlies.

Sinds 2007 lijdt Air Berlin jaarlijks grote verliezen, met uitzondering van 2012 toen de maatschappij erin slaagde om 6,8 miljoen euro wint te maken. De voorbije zeven jaar bedroeg het gecumuleerde nettoverlies voor Air Berlin al in totaal 1,3 miljard euro. Ook voor dit jaar wordt er nog verlies verwacht maar vanaf 2016 hoopt de maatschappij om het jaar te eindigen met zwarte cijfers.

Etihad Airways, dat over 29 procent van de aandelen beschikt, kwam Air Berlin in het verleden al te hulp na het dramatische verlies in 2013. Toen gaf Etihad Air Berlin een kapitaalsinjectie van 300 miljoen euro.

9602108582_318e20552f_o

De herstructureringsmaatregelen zijn onder meer het harmoniseren van de gemengde vloot naar een volledige Airbus-vloot en de IT-infrastructuur aanpassen. Die moeten de manier waarop ticketprijzen worden berekend gunstig beïnvloeden.

Air Berlin beschikt momenteel over 14 A330’s, 50 A32S en 31 B737Ng’s. De Boeing’s moeten tegen eind 2016 hebben plaats gemaakt voor een volledige Airbus-vloot.

Bron: Air Berlin | Foto: Air Berlin & Yannick De Bel