Boeing en CFM starten met testen motor B737 MAX in vlucht

Vliegtuigbouwer Boeing en motorfabrikant CFM hebben bekend gemaakt dat ze eind april gestart zijn met het testen van de nieuwe CFM LEAP-1B motor in vlucht. Die nieuwe motor is bestemd voor de B737 MAX, die vanaf 2017 geleverd zal worden.

De CFM LEAP-X werd in 2010 gelanceerd en moet de vervanger worden van de meest populaire jet motor ter wereld: de CFM-56. Die motor, waarvan er meer dan 20.000 stuks van zijn gemaakt, wordt op een resem aan vliegtuigtypes gebruikt zoals op o.a. de B737, A32S en de A340. Terwijl de CFM LEAP-1A zal gebruik worden voor de A320neo, is de LEAP-1B bestemd voor de B737 MAX.

De eerste testvlucht van de motor vond vorige week plaats met een B747-100 van General Electric. Tijdens de vijf uur en half durende vlucht werden al verschillende tests op verschillende hoogtes uitgevoerd. Verwacht wordt dat de motor tegen 2016 gecertificeerd zal zijn voor de B737 MAX.

LEAP-1B-Ground009

Volgens Boeing en CFM moet de nieuwe motor een brandstofvoordeel leveren van 14 procent t.o.v. de huidige 737-motoren. Naast de B737 MAX zal de nieuwe motor ook gebruikt worden bij het Chinese Comac en Airbus.