Premier Charles Michel is erg optimistisch over de invoering van een rechtstreeks vlieglijn tussen Brussel en Tokio. Dat verklaarde de premier na een onderhoud dat hijzelf en vicepremier Kris Peeters ’s ochtends hadden met All Nippon Airways (ANA), één van de twee grootste maatschappijen van Japan. De Belgische politiek pleit al jaren voor een verbinding tussen Brussel en Tokio.
Het dossier over de rechtstreekse vliegverbinding is niet nieuw en een officiële toezegging kregen Michel en Peeters niet te horen, maar de premier gelooft dat de missie deze week in Japan de zaak zeker een duw in de rug heeft gegeven.
“Ik ben erg optimistisch”, zei de premier na afloop van het “positieve en constructieve” onderhoud. “Ik denk dat we dicht bij het doel staan”. Dat optimisme put de premier ook uit het feit dat momenteel veeleer oplossingen worden gezocht voor de details van de operatie.
ANA zou deze zomer de knoop doorhakken, maar naar verluidt staat Brussel bovenaan de prioriteitenlijst in Europa. De premier onderstreept het belang van een directe lijn op het vlak van zakenreizen, maar ook op toeristisch vlak heeft Brussel belangrijke troeven: voor binnenlandse bezoeken én als toegangspoort naar Europa.
Momenteel reizen er ongeveer 120.000 passagiers per jaar tussen beide hoofdsteden. Michel verwacht niet dat ANA dagelijks op Brussel zou vliegen. Meermaals per week moet wel tot de mogelijkheden behoren. Minder zou alvast niet interessant zijn voor zakenmensen. Ook voor de viering van 150 jaar diplomatieke relaties tussen België en Japan zou het een mooi symbool zijn, vindt de eerste minister.
Minister van Economie Kris Peeters herinnert dat het ter ziele gegane Sabena tot 2001 vier vluchten per week uitbaatte. “Deze lijn was bovendien winstgevend. Dat hier nu een vervolgverhaal op kan komen, kunnen we enkel toejuichen”, aldus Peeters.
dat zal wel een 787 worden zeker?
ik hoop dat het doorgaat … het is al een breekpunt van het afgelopen decennia (2000-2010) om die route in te voeren, tot hiertoe is het er nog niet van gekomen. Hopelijk nu wel. ANA werd 10 jaar geleden al genoemd als kandidaat boven JAL , die blijkbaar niet zo veel interesse hadden (na de eerdere samenwerken met Sabena als ik me niet vergis?).
Vraag is natuurlijk of de tijden niet geëvolueerd zijn sinds de ondergang van Sabena, Sabena had een sterke positie binnen Europa en Brussel was daar de draaischijf van, Sabena had ook al enige tijd die route in handen wat ze een stabiele route maakte. Ondertussen is er wel bijna 15jaar tijd over gegaan en zijn de vluchten frequenties in nagenoeg alle omliggende luchthavens (LHR, AMS, CDG, FRA, om er maar een paar te noemen, meer recent zelfs Dusseldorf met ANA) omhoog gegaan, wat maakt dat de toekomstige route vanuit BRU het almaar moeilijker krijgt omdat veel passagiers al via een overstap gewoon zijn geraakt om naar Japan te reizen. Niet dat een rechtstreekse route geen kans heeft, want heel wat passagiers zullen liever rechtstreeks reizen, maar laten we hopen dat dit aantal genoeg is om de route een kans op de lange duur te geven.
Was Sabena op Tokyo niet 3x / week
en was dit naast Johannesburg net niet de lijn met “zogezegd” veel verlies?