Landing in Tel Aviv kost HiFly leasecontract

Saudi Arabian Airlines heeft haar leasecontract met het Portugese HiFly met onmiddellijke ingang stopgezet. Reden voor de plotse beslissing is het feit dat HiFly een toestel in de kleuren van Saudi Arabian Airlines onlangs in Israel liet landen voor onderhoud. De onderlinge relaties tussen beide landen zijn op zijn minst “gevoelig” te noemen en de landing zorgde dan ook voor een diplomatieke rel.

De laatste paar maanden vliegt HiFly in onderaanneming met een Airbus A330-300 voor Saudi Arabian Airlines. Het gaat om een zogenaamde ACMI-lease, waarbij HiFly het toestel, de bemanning, het onderhoud en de verzekering verzorgt, maar de vluchten uitvoert onder Saudi Arabian-callsign en -vluchtnummer. Het vliegtuig, CS-TMT (dat tussen 2009 en 2014 nog actief was voor de Belgische luchtcomponent, red.), kreeg zelfs de kleuren van Saudi Arabian Airlines aangemeten.

pjvdv

Een dikke week geleden stond een routine onderhoudsbeurt gepland voor het toestel en werd het overgevlogen vanuit Brussels Airport naar de luchthaven in Tel Aviv. Daar heeft HiFly – dat als leasingmaatschappij instond voor het onderhoud – een contract met de firma Bedek, een onderdeel van Israel Aerospace Industries. Dat een toestel met titels van een Saudische maatschappij zelfs nog maar mocht landen in Israel, deed toen al de wenkbrauwen fronsen.

Hoewel het vliegtuig dus geen commerciële vlucht uitvoerde voor Saudi Arabian Airlines en met een HiFly-callsign een ferryvlucht vloog voor onderhoud, waren de Saudi’s toch van mening dat de Portugezen de voorwaarden van het contract hadden geschonden. Daarin stond immers dat ze het vliegtuig niet mochten inzetten op vluchten naar landen waar Saudi-Arabië geen officiële diplomatieke overeenkomsten heeft. Saudi-Arabië heeft Israel immers nooit erkend als soevereine staat.

“Deze soort operaties moeten plaatsvinden in een land met goede diplomatieke relaties met het Koninkrijk Saudi-Arabië om zo het personeel van Saudi Arabian Airlines en de nationale Civil Aviation Authority toe te laten om inspecties uit te voeren en het onderhoudsproces op elk moment te kunnen opvolgen,” staat volgens Arab News in het contract tussen HiFly en de Saudi’s. Reden genoeg dus om ook de tweede A330 (CS-TQW) terug te sturen naar Brussel en het contract te verbreken.

Foto’s: Guillaume Février, Pieter-Jan Van de Vijver