Beacons op BRU geven passagiers info op maat via app

Brussels Airport heeft in de hele luchthaven 90 beacons geplaatst zodat passagiers voortaan persoonlijk relevante informatie en boodschappen direct kunnen ontvangen op hun smartphone. Denk maar aan een welkomstboodschap, operationele boodschappen na de screening of promoties en vouchers in de winkel waar ze zich bevinden. Brussels Airport wil zo de communicatie met haar passagiers vergemakkelijken en versterken.

Beacons zijn kleine zenders die informatie kunnen doorsturen naar de smartphone van bezoekers dankzij Bluetooth Low Energy-technologie zodat de batterij van de smartphone nauwelijks belast wordt. In de hele luchthaven zijn 90 beacons geïnstalleerd, onder meer aan de ingangen, de check-ins, de screening, de winkels en de pieren.

Elke beacon zendt een uniek signaal, waardoor de app van Brussels Airport geactiveerd wordt en een plaatsgebonden boodschap kan verschijnen op het scherm van het toestel. Zo kunnen passagiers die door de veiligheidscontrole zijn gegaan, een herinnering krijgen om te controleren of ze niets hebben laten liggen in de bakjes of aan de screening lane. Of wanneer passagiers zich in een winkel bevinden, kunnen ze een kortingsbon van de winkel ontvangen.

Brussels Airport wil met de beacons passagiers een nieuw en gepersonaliseerd communicatiekanaal aanbieden en hun verblijf op de luchthaven vergemakkelijken door hen op de juiste plaats en in de juiste context correcte en relevante informatie aan te bieden. De passagier kan zelf kiezen of hij boodschappen van de beacons wil ontvangen via de app of niet. Wie de Brussels Airport-app heeft geïnstalleerd, zal bij een volgend bezoek gevraagd worden of hij boodschappen wil ontvangen. De app zal enkel gerichte boodschappen per bezoek doorsturen.

De “Brussels Airport”-app werd in juni 2012 gelanceerd en is intussen al meer dan 155.000 keer gedownload, elke maand komen er een 4000 tot 6000 nieuwe app-gebruikers bij. De helft downloadt de iOS-app, de andere helft de Android-app. Elk dag gebruiken ongeveer 500 mensen de app, meestal om informatie op te zoeken over hun vlucht, de wachttijden, informatie over de winkels of de diensten op de luchthaven.