Concorde: 15 jaar geleden stortte vlucht AF 4950 neer nabij Parijs

Vandaag is het exact 15 jaar geleden dat vlucht AF 4950 neerstortte op een hotel in Gonesse, nabij Parijs. Op 25 juli 2000 vertrok de Concorde (F-BTSC) vanuit Paris Charles de Gaulle International Airport met bestemming New York John F. Kennedy International Airport. Bij take-off liep het echter grondig fout. Het begin van het einde voor het tijdperk van de supersonische commerciële luchtvaart.

De vlucht kreeg runway 26R toegewezen voor het opstijgen. Vijf minuten voor het vertrek van de Concorde steeg een Continental Airlines DC-10 op van dezelfde runway. Tijdens de take-off roll van de DC-10 verloor dat toestel een titaniumstrook van 43,5 centimeter lang en ongeveer 3 centimeter breed. Voor ieder vertrek van een Concorde moet de runway geïnspecteerd worden. Ondanks dit verplichte protocol werd deze inspectie echter niet uitgevoerd, waardoor het stuk schroot op de startbaan bleef liggen.

concorde_to
De lekkende brandstof ontvlamde toen het in contact kwam met gescheurde elektriciteitskabels.

Tijdens de take-off roll van de Concorde reed het toestel over deze strook wat resulteerde in een gescheurde band die uiteindelijk ook ontplofte. Hierbij kwamen grote stukken rubber los van de band. Een van deze stukken (ongeveer 4,5 kilogram) sloeg met een snelheid van ongeveer 495km/u tegen de onderkant van de vleugel. Bij de impact drong het stuk rubber niet door tot de brandstoftanks, maar ontstond er wel een krachtige schokgolf die uiteindelijk tank 5 van de Concorde deed scheuren, vlak boven het landingsgestel. De lekkende brandstof ontvlamde meteen toen het in contact kwam met gescheurde elektriciteitskabels in de buurt van het landingsgestel. Zowel motor 1 als 2 vielen uit en er ontstond een meterslange steekvlam. Nadat motor 1 opnieuw tekenen van leven gaf, zette de bemanning motor 2 uit.

Concorde stort neer in Gonesse, nabij Parijs
De Concorde stortte neer op een hotel in Gonesse, nabij Parijs.

Ondertussen had het toestel zijn berekende V1-snelheid (de snelheid waarbij het opstijgen verplicht doorgezet moet worden) bereikt en zette de bemanning de vlucht voort. Het landingsgestel kon niet worden opgetrokken en motor 1 viel opnieuw uit en door de hevige brand begon de linkervleugel te smelten. Hierdoor helde het toestel sterk naar links en kon het geen snelheid maken.

In een poging het toestel opnieuw level te krijgen door het vermogen in de rechtermotoren te verlagen, kwam het toestel op een hoogte van slechts 200 voet in een stall of overtreksituatie. De Concorde stortte na 1 minuut en 28 seconden neer op een hotel. Alle 100 passagiers en 9 crew lieten hierbij het leven, alsook 4 mensen op de grond. Dit was het enige dodelijke ongeval voor de Concorde tijdens zijn 27-jaar operationele geschiedenis.