Vorig jaar was voor Brussels Airport het beste jaar ooit met net geen 22 miljoen reizigers in 2014. Ook voor dit jaar kon Brussels Airport al mooie groeicijfers optekenen waardoor 2015 wellicht opnieuw een recordjaar zal worden. Die groei is niet in het minst aan Ryanair te danken, maar ook de groei van home carrier Brussels Airlines ligt mee aan die basis. Waar komt die groei vandaan? Is er een overaanbod of groeit het aantal passagiers mee met het aanbod? Op basis van data maakten we onderstaande analyse.
Voor deze analyse gebruiken we data van de drie zomers tussen 2013 en 2015. Om de sterke groei van Brussels Airport niet alleen met passagiersaantallen te analyseren, kunnen we ook naar de zetelcapaciteit vanaf Brussel kijken. De zetelcapaciteit geeft het aantal zetels weer die maatschappijen aanbieden vanaf Brussel. Die capaciteit komt dus overeen met het aantal aangeboden zetels van alle vliegtuigen die vanaf Brussel vertrekken.
Als we de drie zomers van juni tot en met september vergelijken, kunnen we hieruit afleiden dat het aanbod vanaf Brussels Airport tussen 2013 en 2014 steeg met 586.000 zetels ofwel goed voor een stijging van 12,2 procent. Voor 2015 komen we uit op een stijging van 185.000 zetels ofwel 3,4 procent.
Maar vanwaar komt die groei? Die vraag is niet zo heel moeilijk te beantwoorden. De komst van Ryanair naar Brussels Airport heeft voor een sterke stijging van het aanbod gezorgd. Als we de maanden juni 2013 en juni 2014 met elkaar vergelijken, zien we dat er op een jaar tijd 197.000 zetels voor die maand zijn bijgekomen. Van die 197.000 zetels aan groei werd 87 procent gecreëerd in de Europese markt vanaf Brussel.
Terwijl Ryanair de maatschappij was die het grootste deel van die groei voor zich nam, waren er ook andere luchtvaartmaatschappijen die sterk in hun aanbod uitbreidden. Zo is het aandeel van die groei door Brussels Airlines goed voor 11 procent. Ook Vueling groeide sterk met de komst van een basis in Brussel waardoor ze haar vluchten verdubbelde.
Desondanks de sterke uitbreiding van Brussels Airlines de voorbije twee zomers, zag de maatschappij in het zomerseizoen wel haar marktaandeel in deze periode licht afnemen. Terwijl Brussels Airlines in juni 2013 nog goed was voor een marktaandeel van 36,9 procent, daalde dat in 2014 naar 33,0 procent en was er dit jaar terug een lichte stijging naar 34,2 procent. We kunnen stellen dat de home carrier goed heeft kunnen standhouden desondanks de komst van Ryanair en de basis van Vueling. Ook voor deze zomer heeft de maatschappij haar aanbod verder uitgebreid.
De komst van onder andere Ryanair heeft dan wel het aanbod vanaf Brussel sterk uitgebreid, maar hoe verhoudt die groei zich in vergelijking met de groei van de passagiersaantallen? Wederom baseren we ons op data van juni 2013-2015. In 2013 zagen we tijdens die maand een krimp in het aantal vluchten en dus ook in het aanbod. Desondanks die krimp nam het aantal passagiers wel nog heel licht toe. Goed nieuws voor de luchtvaartmaatschappijen die hun bezettingsgraad dan ook zien stijgen.
Als we kijken naar het jaar 2014, het jaar van Ryanair, dan groeit het aanbod veel sterker dan het aantal passagiers. Echt dramatische verschillen zijn het niet, al zorgde dit overaanbod er wel voor dat de opbrengsten voor o.a. Brussels Airlines onder druk lagen omdat de ticketprijzen voor Europese vluchten daalden. Als we de groei van het aantal passagiers zouden verspreiden over de groei van het aantal zetels, kunnen we toch 65 procent van die zetels vullen.
Als we de ganse zomer van 2014 vergelijken met die van 2013 komen we in totaal op een groei van 853.000 zetels meer (niet op de grafiek) met vertrek vanaf Brussel dan het jaar voordien. Het aantal passagiers nam in de zomer van 2014 toe met 638.000 passagiers, minder dus dan de groei van het aanbod maar wel een zeer sterk resultaat.
Voor juni 2015 zien we dat het aantal passagiers sterker steeg dan het aanbod, wat positief is voor de luchtvaartmaatschappijen. Toch is de data van enkel de maand juni te beperkt om echte conclusies voor deze zomer te trekken, maar de trend is er wel. Als we kijken naar de maanden april t.e.m. juni van dit jaar dan nam het aantal vertrekkende passagiers toe met 189.000 en het aantal zetels vanaf Brussel met 126.000. Ook in de lente was de passagiersgroei dus ook sterker dan het aanbod.
Mogelijk zien we deze trend voor de ganse zomer van 2015 na het binnenkrijgen van de cijfers in oktober, want met de vrijgegeven cijfers gisteren voor de maand juli kunnen we zien dat het aantal passagiers vorige maand steeg met 81.000 t.o.v. vorig jaar. Het aantal zetels steeg met 44.000 waardoor de passagiersaantallen bijna dubbel zo hard groeiden als het aanbod.
Dit jaar zien we mogelijk een soort van inhaalbeweging van het aantal passagiers als reactie op de explosieve groei van het aanbod vorig jaar. Meer en meer passagiers vinden hun weg naar Brussels Airport en dat niet alleen bij het lowcostsegment maar ook bij de full service carriers zoals Brussels Airlines. Doordat die maatschappij haar netwerk de voorbije twee zomers verder uitbreidde en vluchten beter op elkaar afstemde, stijgt het aantal transferpassagiers goed mee.
Zo steeg het aantal buitenlandse passagiers dat in Brussel een overstap maakt vorige maand met 16,9 procent. Daardoor neemt de rol van Brussels Airport als Europese hub steeds meer toe. Het is dankzij een sterke home carrier dat onze naburige luchthavens zoals Amsterdam, Frankfurt en Heathrow zo groot zijn kunnen worden.
Dankzij het succes van Brussels Airlines als reactie op de komst en uitbreiding van de lowcostmaatschappijen in Brussel, is Brussels Airport de voorbije twee jaar zo sterk kunnen groeien. Het is dan ook dankzij die zomers van groei dat de luchthaven het nog nooit zo goed deed.
Interessant artikel met duidelijke grafieken en knappe foto’s! Thx
Mooie analyse.
Het toont aan dat ryanair weliswaar zeer agressief de markt in BRU probeerde in te palmen in 2014, maar daar duidelijk niet in voldoende mate in slaagde en als gevolg daarvan meteen gas terug neemt in 2015.
Ondanks hun totale omvang en hun continue grootspraak in de Belgische pers, is het een bedrijf waar de beperkte middelen (zowel materieel, maar ook financieel) steeds zeer dun gespreid zijn over tientallen marken tegelijk en ze zich daardoor geen langdurige concurrentieslag kunnen veroorloven.
Daar waar ze in 2014 met grootse plannen naar BRU zijn gekomen, was het reeds in het najaar duidelijk dat de verovering van de markt niet echt ging zoals gepland, waardoor consolidatie duidelijk voor enige verdere groei kwam te staan en ook hun verdere uitbreidingsambities in BRU fors naar beneden zijn bijgesteld.
Denk niet dat we hen nog eens dezelfde fout zullen zien maken in 2016 om de weerbaarheid van hun rechtstreekse concurrenten te onderschatten door zo maar 10 nieuwe routes te lanceren met 3 extra vliegtuigen. Na hun overmoedige start begin 2014 is het hen duidelijk geworden dat het bestemming per bestemming zal moeten gaan en er slechts met mondjesmaat een extra toestel kan bijkomen, mogelijke zelfs niet elk seizoen.
Dat Ryanair maar gewoon in Charleroi blijft. Eerst gingen ze naar CRL omdat in BRU de prijzen te hoog waren en nu doken ze ineens in BRU en ook FCO op. En daarna nog proberen de prijzen in BRU naar beneden te halen door ermee naar de pers te stappen. Als ze niet tevreden zijn met de omstandigheden in BRU, dat ze het dan gewoon af trappen. Iedereen betaalt hetzelfde tarief.
Ben vandaag toegekomen met Vueling vanuit Bilbao. De vlucht had vier uur vertraging dus we zijn pas geland om 13u40. Ik ben er echt van geschrokken hoe veel volk er was in en rond de luchthaven en dit op een uur waarvan ik dacht dat het niet zo druk was. Volgens mij wordt de terminal (vertrekhal) en vooral de aankomsthal naar de kleine kant. Het viel me ook op hoeveel auto’s met Nederlandse en Franse nummerplaten er passeerden op het vertrekniveau. Nog nooit zo iets meegemaakt op Zaventem!