IAG steunt derde baan in Heathrow niet

Willie Walsh, ceo van International Airlines Group, heeft gezegd dat de luchtvaartmaatschappij het voorstel voor een derde landingsbaan op de luchthaven van Heathrow “niet zal steunen”. Het voorstel kwam er na een uitgebreide studie van de door de overheid aangeduide Airports Commission, maar brengt volgens Walsh “buitensporige kosten” met zich mee.

“Uit het oogpunt van IAG zullen we het [voorstel] niet steunen,” klonk het volgens Reuters. “We gaan ons niet verbinden met iets dat onze kosten zal verhogen”. Op BBC Radio 4 zei hij dat er nog steeds veel politieke tegenstand is voor een eventuele derde landingsbaan, maar er zijn nog veel meer problemen die eerst moeten aangepakt worden. Het grootste struikelblok voor IAG blijft echter hoe alles gefinancierd zou moeten worden.

“Er is een enorm probleem op het vlak van de kost van de infrastructuur en ik zie niet hoe de luchthaven het voorstel ooit zal kunnen financieren. De impact van een derde landingsbaan op de operationele kosten in Heathrow is enorm. We spreken over een extreem dure installatie die niet voldoet aan de eisen. Ik vind niet dat we de volgende generaties moeten opzadelen met iets dat niet efficiënt en veel te duur is. Wij gaan die buitensporig hoge kostprijs niet betalen,” klonk het.

Gatwick springt op de bal

De ceo van Gatwick Airport, Stewart Wingate, zag zijn kans schoon en zei dat “het geen verrassing is dat British Airways tegen het voorstel voor uitbreiding is. Voor de enorme kosten van een derde baan in Heathrow, kan je een tweede baan bouwen in Gatwick met alle voordelen van dien en daarna nog eens een paar miljard over hebben om te investeren doorheen het land. Binnen een maand schiet er niks meer over van het rapport van de Airports Commission”.

Hij wees ook op een brief die de Londense burgemeester Boris Johnson schreef naar de politieke leiders om hen te waarschuwen voor het feit dat regionale verbindingen met een derde landingsbaan zouden verminderen. Er zouden immers maar vier binnenlandse bestemmingen bediend worden. “Die brief is een echte revelatie en een doorn recht in het hart van Heathrow en haar claim dat een derde baan voordelen zou bieden voor het hele land”.

Strategie aangepast

Volgens Walsh hield IAG er al lang rekening mee dat er geen extra capaciteit zou komen op Heathrow en heeft de groep haar strategie daaraan aangepast. Ze willen een nieuwe hub openen in Dublin, na de overname van Aer Lingus. Op dit moment heeft IAG zo’n 62,5 procent van de Ierse maatschappij in handen. Ryanair heeft al verklaard dat het midden augustus akkoord zal gaan om haar 29,8 procent ook te verkopen.

Bron: Reuters, Air Transport World