8 september: staking bij Lufthansa (lange afstand)

Morgen 8 september, zullen er geen langeafstands- en cargovluchten van Lufthansa doorgaan. De Vereinigung Cockpit (VC), de pilotenvakbond, heeft immers opgeroepen tot een algemene staking die de hele dag moet duren. Daarmee willen ze meer druk uitoefenen op het management bij de aanslepende onderhandelingen over lonen, pensioenvoorwaarden en kostenbesparingen.

Volgens de vakbond zullen alle passagiersvluchten op lange afstand en alle vrachtvluchten die uit Duitsland vertrekken tussen acht uur ’s ochtends en middernacht hinder ondervinden van de staking, ondertussen al de dertiende in achttien maanden tijd. Vereinigung Cockpit vertegenwoordigt zo’n vijfduizend piloten van Lufthansa en Germanwings en staat dus heel sterk in haar schoenen. De relatie tussen VC en het management is al lange tijd slecht.

Lufthansa wil als reactie op de toenemende concurrentie van de lagekostenmaatschappijen in Duitsland haar kostenstructuur drastisch verlagen. De onderhandelingen daarover met de vakbonden slepen al jaren aan, maar een consensus werd nog niet bereikt. De laatste onderhandelingsronde liep vorige week ook weer spaak. Volgens de vakbonden zijn er toegevingen gedaan om de pensioenleeftijd te verhogen naar zestig en de algemene kosten te verlagen.

“Met ons voorstel hebben we duidelijk gemaakt dat de piloten niet noodzakelijk tegen de maatregelen zijn,” zei woordvoerder Markus Wahl van VC in een mededeling maandag. Vereinigung Cockpit had wel geëist dat de aanwervingsprocedure met niet-Duitse contracten voor de budgetdochter Eurowings (die een Oostenrijkse licentie heeft, red) voorlopig stopgezet wordt. Vrijdag zei Lufthansa-ceo Carsten Spohr dat er meer dan duizend piloten voor de jobs hadden gesolliciteerd.

Dat Spohr het been stijf houdt tegen de piloten, doet denken aan de houding van Willie Walsh bij de onderhandelingen met de bemanningen van British Airways en Iberia. Mede door de kostenverlaging die hij doorvoerde, maakt IAG nu meer winst dan Lufthansa en Air France/KLM. IAG mikt dit jaar op 2,2 miljard euro winst, terwijl Spohr vrijdag zei dat Lufthansa “comfortabel” de grens van anderhalf miljard euro winst zou overschrijven.

Lufthansa zei maandag dat het een voorstel had gedaan om het voorbije weekend weer rond de tafel te gaan zitten, maar volgens VC was het voorstel onvoldoende om weer onderhandelingen op te starten. De stakingen hebben Lufthansa het voorbije jaar al ruim honderd miljoen euro gekost, maar volgens een woordvoerder doet de maatschappij er alles aan om “een meerderheid” van de getroffen passagiers hun reis te laten verderzetten met andere luchtmaatschappijen.

Bron: Reuters