Emirates A380 vrijdag naar Brussel: wat je moet weten

Vrijdag komt er voor de tweede keer een A380 naar Brussel. Na de komst van een (lege) A380 van Lufthansa in 2010, krijgt Brussel nu voor het eerst een commerciële A380-vlucht over de vloer. Emirates brengt de dubbeldekker nu vrijdag 18 september eenmalig naar Brussel. Voor luchtvaartliefhebbers en vliegtuigspotters een bijzonder moment. We zetten alle praktische informatie over de komst van het toestel naar Brussel op een rijtje.

Welk toestel stuurt Emirates?
Op vrijdag 18 september zet Emirates één van haar 66 A380’s in op de route naar Brussel. Emirates beschikt over drie verschillende A380-configuraties. Zo heeft de maatschappij een versie met slechts twee klassen aan boord (business en economy) die goed zijn voor 615 zetels. Deze versie wordt de nieuwe high density A380 voor Emirates. De andere twee versies daarentegen zijn geconfigureerd in drie klassen en hebben dus ook first class suites. Het is één van deze versies die Emirates naar Brussel zal sturen. De A380 die Emirates zal inzetten beschikt over in totaal 517 plaatsen: 14 suites in first class, 76 flat beds in business class en 427 zetels in economy.

Wanneer komt de A380 aan en vertrekt hij?
Emirates zal de A380 inzetten op de dagelijkse lijnvlucht tussen Dubai en Brussel in plaats van de B777-300. Omdat de afhandeling van zo’n groot toestel meer tijd in beslag neemt, zeker op luchthavens die het niet gewoon zijn van dit type af te handelen, heeft Emirates de uren van de vluchten aangepast waardoor het een langere grondtijd heeft. Het toestel zal als EK183 om 13:15 aankomen in Brussel. Terwijl de terugvlucht normaal om 14:55 terug vertrekt, heeft Emirates het vertrekuur van vlucht EK184 verlaat naar 16:15 om zo ruimte te voorzien voor de afhandeling en bezoek van de pers aan boord.

emirates-a380-terminal-dubai

Waar gaat de A380 landen en opstijgen?
De komende dagen wellicht een veelgestelde vraag voor iedereen die de A380 wil zien of fotograferen bij het opstijgen of landen: op welke baan kunnen we de A380 zien? Luchtverkeersleiding Belgocontrol plant baan 25L als de voorziene baan voor de aankomst van het toestel. Afwijkingen zijn natuurlijk altijd op het laatste moment nog mogelijk, maar als alles normaal verloopt, zal het toestel landen op baan 25L. Voor het vertrek zal baan 25R worden gebruikt.

Waar gaat de A380 parkeren?
De A380 zal aan de zuidkant van de B-pier worden geparkeerd aan gate B33. Uit- en instappen zal gebeuren via drie deuren. De passagiersbrug van gate B33 zal aangesloten worden aan het bovenste dek (enkel first en business class-zetels). Voor het benedendek zullen twee trappen tegen het toestel worden gezet, één vooraan en één achteraan. Het voorste deel van het vliegtuig zal uitstappen via de voorste trap en te voet over de tarmac gaan naar de trappen van gate B31 ernaast. Het achterste deel zal via de achterkant uitstappen en ook te voet over de tarmac gaan naar de trappen van gate B29. Voor het in- en uitstappen zullen er dus drie gates worden gebruikt. De kaart hieronder (niet op schaal) schetst de situatie.

Naamloos

Waar kan ik het best staan om de A380 te zien?
Indien je niet bekend bent met spottersplaatsen op Brussels Airport verwijzen we je graag naar onze Spottersguide (die binnenkort volledig met foto’s zal worden uitgewerkt). Voor de landing van de A380 sta je best aan het repatriëringscentrum 127bis. Daar zijn verhoogde heuvels (rode stip op onderstaande kaart) die een onbelemmerd zicht geven op baan 25L en waar je het toestel zal kunnen zien neerkomen.

Naamloos

Voor het vertrek vanaf baan 25R is de bovenste verdieping van parking P1 aan te raden. Van daaruit heb je een zicht op baan 25R en zal het toestel voor je neus van de grond komen, al is de afstand wel nog relatief groot. Een goede telelens is dus aan te raden. Er zijn nog andere mogelijkheden om het toestel (in de lucht) te zien langs de Ringlaan op Brussels Airport, maar als je het toestel echt van dichtbij wil zien, zal de beste plaats nog altijd baan 25L zijn tijdens de landing.

Naamloos

Heb je nog vragen of opmerkingen? Schrijf ze gerust neer in de commentsectie onder dit artikel.

Foto: Samuel Dupont