Air France bereidt zwaar herstructureringsplan voor na mislukte onderhandelingen met piloten

Het bestuur van Air France-KLM heeft vandaag het licht op groen gezet voor een alternatief herstructureringsplan voor dochter Air France. De maatschappij slaagde er gisteren niet om tot een overeenkomst te komen met haar piloten over lagere loonkosten en hogere productiviteit. Een nieuw herstructureringsplan zal wellicht de vloot van Air France doen krimpen alsook voor een hoop ontslagen zorgen.

Terwijl KLM er in september wel in slaagde om tot een akkoord te komen met haar personeel om de productiviteit te doen stijgen, is dat bij Air France niet gelukt. Gisteren moest er een akkoord uit de bus komen maar de onderhandelingen sprongen definitief af. Air France beloofde een bedrag van 100 miljoen euro  tegen 2017 als beloning aan haar personeel indien ze met de besparingen de beoogde doelen zouden halen. Ook de belofte om binnen enkel jaren nieuwe piloten aan te nemen, konden de piloten niet over de streep trekken. Meer uren vliegen voor hetzelfde loon zagen ze niet zitten.

Doordat de onderhandelingen mislukt zijn, kwam de raad van moederbedrijf Air France-KLM vandaag met de mededeling dat er groen licht is gegeven voor een alternatief herstructureringsplan bij Air France. Hoewel de details van dat plan pas komende maandag 5 oktober bekend worden gemaakt aan de vakbonden, deelde de groep vandaag al mee dat Air France in 2016 en 2017 zal moeten inkrimpen. Daardoor zou er in de vloot moeten worden gesneden alsook in het personeelsbestand.

MSN033_RTO-382_05

Air France zelf heeft bij de onderhandelingen altijd gezegd dat een alternatief herstructureringsplan ten koste zal gaan van banen. De vakbonden vrezen dat er de komende jaren zo’n 3.000 banen zouden kunnen verdwijnen, waaronder enkele honderden bij de piloten. Mogelijk zal Air France zo’n 10 procent van het langeafstandsnetwerk tegen 2017 moeten schrappen om haar financiële en economische doelstellingen te bereiken.