KLM verkoopt zeven Fokker 70’s aan Air Niugini

Vandaag vond de symbolische overhandiging plaats van de eerste van de zeven Fokker 70’s van KLM aan Air Niugini, de nationale luchtvaartmaatschappij van Papoea Nieuw-Guinea. Hiermee gaat KLM van start met de uitfasering van de Fokker 70-vloot in december dit jaar en de komst van twee Embraer 190’s in december 2015.

Air Niugini heeft eerder al een Fokker 100 en een Fokker 70 afgenomen, respectievelijk in september 2013 en oktober 2014. Boet Kreiken, Managing Director KLM Cityhopper, overhandigde het Fokker 70 vliegtuig (PH-KZF) aan Air Niugini’s voorzitter raad van bestuur, Sir Frederich Reiher.

“Na een geschiedenis van 21 jaar nemen wij met weemoed afscheid van dit Fokker 70 vliegtuig. Tevens voelt het goed dat onze betrouwbare Fokker 70 toestellen een tweede leven krijgen bij Air Niugini. De vliegtuigen zijn een waardevolle toevoeging aan de vloot van Air Niugini, en we zijn trots op de bijdrage van KLM aan deze overdracht. Wij verheugen ons op een jonge KLM Cityhopper vloot die straks uit alleen maar Embraers (190 en 175) bestaat. Deze vliegen namelijk zuiniger, leveren daarmee direct een kostenvoordeel op en zijn beter voor het milieu,” zei Kreiken vandaag.

f70-2

Op 28 maart 2010 vloog de laatste Fokker 50 een commerciële KLM vlucht. Ook de Fokker 100’s zijn in 2012 geheel uit de vloot verdwenen.  KLM heeft de eerste Fokker 70 in 1994 in dienst genomen. Tussen 1994 en 1997 werden er 47 exemplaren van gebouwd (en één prototype). Wereldwijd heeft de F70 bij vijftien verschillende luchtvaartmaatschappijen gevlogen. Grootste gebruiker van dit type is KLM Cityhopper, die tot december nog 18 F70’s in dienst heeft.

Met de vervanging van de Fokker 70 door de Embraer 175 en de Embraer 190, bestaat de totale vloot van KLM Cityhopper in 2018 uit 30 Embraer 190’s en 15 Embraer 175’s. KLM heeft daarmee de grootste Embraer-vloot in Europa.