KLM begint met uitfaseren van Boeing 747-400 Combi’s

KLM Royal Dutch Airlines is begonnen het met het uitfaseren van de Boeing 747-400 Combi-toestellen, de zogenaamde B747-400(M). Dat zijn toestellen die deels gebruikt worden voor passagiersvervoer, maar ook een groot dek voor het transporteren van luchtvracht hebben.

De eerste 747-400(M) – PH-BFM – werd eind oktober al overgevlogen naar de luchthaven van Teruel in Spanje (LETL). Daar wordt het in eerste instantie in storage gezet, maar wellicht zal het vliegtuig daar later ook afgebroken worden. PH-BFM werd in 1992 gebouwd en rechtstreeks afgeleverd aan “de Koninklijke” onder de naam “Mexico”. Het toestel had slechts 268 stoelen, de rest van de capaciteit kon gevuld worden met vracht.

Dit jaar volgen er in principe nog twee Combi’s hetzelfde pad van PH-BFM, al zullen dat niet per se de oudste toestellen zijn. De doorslaggevende factor is de tijd die de vliegtuigen nog van dienst kunnen zijn vooraleer ze een zogenaamde D-check (groot onderhoud) nodig hebben. Verwacht wordt dat PH-BFO het volgende slachtoffer wordt, een toestel dat in 1989 gebouwd werd en dus 26 jaar oud is. De laatste exemplaren werden pas in 2000 afgeleverd, dus zullen die wellicht nog even meegaan.

In totaal heeft KLM op dit moment vijf Boeing 747-400’s voor passagiers in de vloot (gemiddelde leeftijd 25,1 jaar), drie Boeing 747-400F vrachttoestellen (gemiddelde leeftijd 12,3 jaar) en zestien Boeing 747-400(M)’s voor gemengd gebruik met een gemiddelde leeftijd van 21,8 jaar. De meeste Combi’s hebben ondertussen al ongeveer 120.000 tot 130.000 uur gevlogen en bereiken stilaan de pensioengerechtigde leeftijd, al vloog Lufthansa ongeveer 140.000 uur met hun 747’s.